Volturyon - Cleansed by Carnage (5)

Band: Volturyon
Titel: Cleansed by Carnage
Bolag: ViciSolum Records

Recensent: Henric Ivarsson

VOLTURYON är ett svenskt band som jag enbart uppmärksammat till namnet tidigare så det här är min första bekantskap med bandets musik. Min förutfattade mening om bandet verkar stämma ganska bra. Hyfsat teknisk death metal som hämtar inspiration från det stora landet i väst t.ex CANNIBAL CORPSE & SUFFOCATION. Det flörtas även lite med hardcore vilket är ingalunda ovanligt för den här typen av döds. Band som DEEDS OF FLESH, SKINLESS och DYING FETUS har gjort detta i ca 20 års tid. Då jag inte är något större fan av den här typen av death metal så kan jag heller inte säga att den här skivan är särskilt intressant. ”Cleansed by Carnage” är smockfull av dundertråkiga riff där teknik är viktigare än fräs. Ska man briljera med sina speltekniska kunskaper så krävs det att man har ett starkt låtmaterial som grund, för en fjärt är en fjärt även om den går i 7/8-takt eller avslutas med en arpeggio. Visst finns det stunder då det är bättre än sämre men det hjälper föga då jag hela tiden tappar intresse och fokus. Om du måste lyssna på en låt från albumet låt det då vara ”Swiping Salvation” den innehåller i alla fall ett trevligt gitarrplock. Det hela hjälps upp något av en klar och tydlig produktion, om än tråkig, och att musiken är välspelad och tight. Som så fallet är med 97% av allt som släpps idag så är det inte så dåligt men heller inte särskilt bra, bara jävligt intetsägande.