Destiny - Climate Change (9)

Band: Destiny
Titel: Climate Change
Bolag: GMR Music

11 långa år har gått sedan legendarerna i DESTINY senast bjöd upp till dans. Den gången med en nyinspelning av debuten "Beyond All Sense", som vid tillfället hade 20 år på nacken. Nya "Climate Change" är en liknande affär, med skillnaden att det den här gången är nyinspelningar från fler skivor som bjuds. Flest låtar, hela 6 stycken, har hämtats från suveräna "Nothing Left To Fear" (1991), men vi får också fem tidigare osläppta låtar från back in the day och ett par ytterligare från övriga skivor. Förutom från "Beyond All Sense" då, av förklarliga skäl. De "nya" låtarna övertygar verkligen och förstärker ytterligare min tanke om att DESTINY tveklöst är ett av tidernas mest tragiskt underskattade band. Dra bara igång "Lead Into Gold" eller avslutande kolossen "Ruins And Destruction (Climate Change)" så hör ni direkt vad jag menar! Så förbannat bra att man blir alldeles vimmelkantig!

I nio fall av tio ogillar jag draget att återinspela gamla klassiska låtar. Även om produktionen kanske lämnade en del att önska på originalinspelningarna så är det så det SKA låta helt enkelt. Don't try to fix what's not broken! Det finns dock en del undantag förstås och DESTINY skulle jag definitivt påstå hör till dessa. Nyinspelningarna äger nämligen en tyngd som hela tiden funnits i musiken men som aldrig riktigt kommit igenom tidigare. Inget ont heller om tidigare sångare, men nykomlingen Jonas Heidgert (DRAGONLAND) lyckas verkligen med konststycket att göra låtarna till sina egna och är kanske det främsta skälet till att dessa inspelningar till och med känns helt nödvändiga. Han äger ett fantastiskt register och har förmågan att verkligen gestalta lyriken!

Att beskriva soundet för någon som inte hört bandet tidigare är inte helt lätt. Någonstans skulle jag vilja kalla stilen för doomtyngd power metal. Bandet kallar det själv "mörk rock" och det är väl egentligen en lika vettig beskrivning som någon annan. Jag skulle säga att till exempel MEMORY GARDEN lirar i ungefär samma liga. Eller KING DIAMOND (utan falsettsången) möter CANDLEMASS circa "Chapter IV" kanske? Hur man än väljer att kategorisera bandet så handlar det i alla fall om tung metal med skönt driv och kraftfull sång. Kolla upp det själv helt enkelt! Du lär inte ångra det! Välkomna tillbaka DESTINY!