The Dead Daisies - Make some noise (8)

Band: The Dead Daisies
Titel: Make some noise
Bolag: Spitfire Music

Recensent: Henrik Halvardsson

THE DEAD DAISIES har haft en ständigt föränderlig line-up sedan starten 2012 men den kvalitativa musiken har varit bestående. Jag var väldigt svag för bandets första två album: debuten ”The Dead Daisies” (2013) och uppföljaren ”Revoluciòn” (2015) och nya ”Make some noise” gör mig absolut inte besviken. Det är klassisk rock som andas av AC/DC och AEROSMITH där den meriterade producenten Marti Frederiksen styr den musikaliska skutan med stadig hand. Direkt efter den första genomlyssningen har jag ett knippe personliga favoriter som inledande ”Long way to go”, ”We all fall down”, “Last time I saw the sun”, ”Mine all mine” samt titelspåret “Make some noise”.

Allt sedan jag hörde MÖTLEY CRÜEs självbetitlade skiva från 1994 har sångaren John Corabi varit lite av en personlig favorit och han lyfter detta albums tolv spår till nya höjder med sin riviga och bluesiga röst som ger liv, tyngd och trovärdighet till texterna. Han är dessutom i gott sällskap med de eminenta musikerna Brian Tichy (trummor, ex OZZY OSBOURNE, FOREIGNER), David Lowy (gitarr, ex RED PHOENIX, MINK), Doug Aldrich (gitarr, ex WHITESNAKE, DIO) samt Marco Mendoza (bas, ex THIN LIZZY, WHITESNAKE). Helhetsintrycket dras dock ner något av låtar som ”All the same” samt CREEEDENCE CLEARWATER REVIVAL covern “Fortunate son”. Jag är inte heller överdrivet förtjust i plattans andra cover, THE WHOs ”Join together”. Vissa låtar ska man inte ge sig på och särskilt inte som bandet gör något nytt eller anmärkningsvärt med sin version.

Detta till trots är ”Make some noise” en otroligt välsmakande och välspelad musikalisk brygd med stora doser av svängig och skitig blues samt en nypa hårdrock och ”southern rock”. Spring och köp!