Leechmilk - Starvation of Locusts (9)

Band: Leechmilk
Titel: Starvation of Locusts
Bolag: Divine Mother Recordings

Recensent: Jakob Olsson

År 2000 släppte Atlanta-bandet LEECHMILK sin första, och också sista, fullängdare. Bandet har sedan dess blivit en nära på bortglömd del av musikhistorien – trots att de nästan perfekt representerar det som sludge-genren strävar efter att uppnå genom sin orubbliga ogästvänlighet och misantropi. Att ”Starvation of Locusts”, som deras album heter, nu ges ut på nytt genom Divine Mother Recordings i remastrad utgåva är således en sann kulturgärning.
Det som slår en när man lyssnar på ”Starvation of Locusts”, nu 16 år senare, är hur starkt dess estetik och budskap fortfarande talar till lyssnaren. LEECHMILKs sånger om samhällets förfall, med anspelningar på exempelvis Orwell genom låtar som ”Doubleplusungood”, träffar som knivhugg rakt i magen – en stor del tack vare det hårt distade riffandet, användandet av samplingar och den oerhörda desperation som Dan Cayedo lyckas förmedla via sin röstinsats. Varje spår är minnesvärt och koncentrerat; flera av dem är inte ens tre minuter långa, men hinner trots det säga det som många andra akter inte hinner på dubbla låtlängden.  Man kan bara hoppas att ”Starvation of Locusts”, med denna nyutgåva, nu kan få det erkännande som albumet förtjänar. Har man något som helst intresse av klassisk sludge i samma anda som EYEHATEGOD, -(16)-, BUZZOV·EN och IRON MONKEY är det här någonting som man inte bör missa.