Resurrection Kings - Resurrection Kings (7)

Band: Resurrection Kings
Titel: Resurrection Kings
År: 2016
Bolag: Frontiers Records

Recensent: Henrik Halvardsson

På senare tid har det blivit populärt bland skivbolag att sätta samman så kallade "supergrupper" med gamla rutinerade rävar inom hårdrocksbranschen för att locka skivköparna. Italienska skivbolaget Frontiers Records är något av mästare på detta och deras senaste bidrag är RESURRECTION KINGS med Craig Goldy (GIUFFRIA, DIO), Chas West (BONHAM, FOREIGNER), Sean McNabb (DOKKEN, QUIET RIOT) och Vinny Appice (BLACK SABBATH, DIO). Öppningsspåret "Distant Prayer" ger mersmak och efterföljande "Livin Out Loud" bjuder på ett skönt gung som för tankarna till RAINBOW. "Wash Away" har definitivt en stor fägring av AOR vilket säkerligen beror på albumets producent Alessandro Del Vecchio som nyligen "rattat" melodiösa band som REVOLUTION SAINTS och HARDLINE. "Who Do You Run To" är första singelspåret och en av skivans absolut bästa spår tillsammans med "Fallin For You". I sann 80-talsanda bjuds det även på en smäktande ballad vid namn "Never Say Good Bye" som känns som hämtad från 1987. Skivan som helhet bjuder på rejäla doser av LED ZEPPELIN, WHITESNAKE och DIO. Det senare är inte så konstigt då både gitarristen Goldy och trummisen Appice båda verkade under Ronnie James Dios vingar under många år.

Det här är en riktigt bra debut och jag märker att den växer efter varje genomlyssning. Söker du efter riff-baserad, klassisk hårdrock med betoning på 80-talet, ja då är det här något för dig. Jag tror och hoppas att Goldy, West, McNabb och Appice får chansen att turnera med denna skiva i ryggen och även göra ett andra album. Då hoppas jag också att de bestämt sig för om de vill vara DIO med sitt lite tyngre sound eller WHITESNAKE från MTV-eran. Just nu känns det som de vill vara både och vilket gör att det är svårt att få grepp på vilka RESURRECTION KINGS är eller vill vara.