Throne of Heresy - Antioch (5)

Band: Throne of Heresy
Titel: Antioch
Bolag: The Sign Records

Recensent: Henric Ivarsson

THRONE OF HERESY släpper sin andra fullängdare ”Antioch” och det är ett verk som onekligen låter väldigt svenskt. Soundet består av old school death metal, dess mer melodiska broder från Göteborg och en lite mesigare black metal-atmosfär som var frekvent under 90-talets senare hälft. Inga utflykter på otrygg mark alltså utan här trampas det på i välkända stigar. Stundtals kan ett skönt BOLT THROWER-gung infinna sig annars är det snarare HYPOCRISY från och med ”Into The Abyss” och framåt och ”Nightmares Made Flesh” med BLOODBATH som gör sig mest påminda. Tyvärr håller inte skivan lika hög klass som nämnda akter så känslan av andrasortering är lite svår att skaka av sig.

Både ”Phosphorus” och ”Where Bleak Sprits Pass” är trevliga skapelser och skulle fler låtar uppbringa den stämning som infinner sig i den instrumentala ”Exordium” skulle jag jubla. Jag blir även lite varm inombords när den ostiga tretaktsrökaren ”Nemesis Rising” ljuder ur högtalarna. Resten av låtarna på skivan har en tendens att flyta ihop och bilda en enda mörkbrun massa då tempo, riff och låtstrukturer är något lika från spår till spår. Ljudbild och framförande finns det inte mycket att säga om, det varken imponerar eller gör en besviken. Det är vad man kan förvänta sig av ett okänt band med en förmodad återhållen budget.

Du har hört det tusen gånger förr och du kommer höra det tusen gånger igen så det är svårt för THRONE OF HERESY att sticka ut bland den uppsjö av band som spelar snarlik musik. Lite mer vågade grepp och galna infall skulle vara välkommet till nästa släpp.