Brute - Brute (7)

Band: Brute
Titel: Brute
Antal låtar: 4
Recensent: Fredrik Sandberg

E-mail: ?

Tänk er Karlstad-bördiga BRUTE som en planta. Fröet har förädlats fram genom att korsa gener från bland andra DISMEMBER, GRAVE och andra old school dödsmetall-akter. Därefter har plantan - på sin väg upp ur den masktäta kyrkogårdsjorden där den planterats - vattnats och getts rikligt med näring i form av bland annat HATEBREED och LAMB OF GOD. Som du förstår är den vuxna växten ingen vän liten lilja, utan en tremeters köttätande monsterplanta, vars klibbiga käft bara väntar på en chans att förvandla dig till dagens rätt….

Den självbetitlade fyralåtars EP som BRUTE bjuder på känns alltså i allt väsentligt mogen, vilket inte är något att förvånas över. Bandet har sedan tidigare två demos under bältet, och har uppträtt både på Sweden Rock och Arvikafestivalen. Produktionsmässigt finns inget alls att anmärka på; ljudbilden är svulstigt fet utan att kompromissa med skärpan. Även på låtskrivarfronten ligger BRUTE hyggligt bra till. Inledande "Incomplete" växlar mellan mangel av den tokarga typen och en svängig refräng. "Raisbais Balodiz" har ett härligt driv, och i det tunga breaket är det väldigt svårt att inte headbanga i takt. Tredje låten "Abandoned" bär vissa drag av Göteborgs-metal, och engagerar väl inte fullt lika mycket som de två föregående, men avslutande "Unwanted" är återigen en trevlig bekantskap där härligt grov growl är det främsta kännetecknet.

Uppenbarligen har de kompetenta värmlänningarna framtiden för sig, men jag vill ändå passa på att ge dem ett gott råd på vägen. Trots att deras svulstiga rifforama till hardcore-anstruken dödsmetall känns helgjuten, känns den också ganska bekant. Efter ett par genomlyssningar börjar låtarna flyta ihop en aning, och med det massiva utbud av metal som bjuds idag gäller det att vara på tårna ända in i mål. Som det nu är utgör den här EP:n ett stycke prima hantverke, men saknar det där lilla extra som kan krävas för att nå de verkligt stora scenerna. Kan bara BRUTE hitta något mer av en "hook", en egen signatur att sätta under sin musik, är jag övertygad om att det kommer att gå utmärkt för dem!