Band: Deserted
Titel: Reaching For Gasping Thoughts
Antal låtar: 2
År: 2008
Recensent: Fredrik Sandberg

E-mail: ?

De unga örebroarna i DESERTED visar sig vara en angenäm överraskning. Deras demo, "Reaching For Gasping Thoughts", innehåller visserligen bara två spår " men även på så kort tid hinner man klargöra att man menar allvar. Med rötterna i thrashig dödsmetall som doftar hyggligt mycket THE HAUNTED och en smula TRIVIUM, bjuder man in till ett rifforama av förvånansvärt hög kvalité. Trots att bandet är ett relativt oprövat kort visar samtliga bandmedlemmar att man behärskar sina respektive instrument. En kul observation på det temat är för övrigt sånginsatsen. DESERTED meddelar via promotionmaterialet att man egentligen saknar sångare, en position man strävar efter att fylla. Som "nödlösning" har den ena gitarristen, Andreas Hagberg, stått för sången under inspelningen av demon. Ett tips till bandet är att om möjligt permanenta den lösningen, då Andreas rivigt skrikiga growl är en av de mest angenäma beståndsdelarna i örebroarnas musikkonst.

Som ni märker finns det mycket att höja mungiporna över. Finns det då inget bandet behöver jobba på? Jodå. Det som slår mig är att DESERTED verkar lida av ett METALLICA-komplex, i den bemärkelse att man staplar aningen för många riff på varandra. Båda spåren på demon, "Drown In Hate" och "Fragments", innehåller påtagligt många sköna riff  - dock fler än de hade behövt. Det kortare spåret klockar in på drygt fem och en halv minut, och man hinner under den tiden faktiskt tappa koncentrationen något. Som jag ser det hade riffen på demon ledigt kunnat räcka till tre fullgoda spår, som då dessutom kunnat vara lite mer fokuserade och snärtiga. Det får alltså bli mitt avslutande tips till DESERTED: koka ner låtarna något, och tryck lite extra på de vassaste partierna. Gör bandet bara det, blir jag inte förvånad ifall vi får höra mer av dem inom en ganska snar framtid " för det här ÄR bra.