Undivine - Behind Thy Eyes (9)

Band: Undivine
Titel: Behind Thy Eyes
Antal låtar: 4

DISSECTION kommer inte att släppa en till skiva och den sista plattan, "Reinkaos", var kanske inte riktigt det de flesta fansen hade hoppats på i så många år. DAWNs nya platta verkar också likna något av en "Chinese Democracy", då jag för flera år sedan för första gången hörde det ryktas om en ny platta. Nä, då är det dags för andra att hoppa in i matchen och styra upp lite. Tillåt mig presentera UNDIVINE.

UNDIVINE formades 2005 av medlemmar från bland annat IN AETERNUM och WITHERED BEAUTY. "Behind Thy Eyes" är bandets senaste demo och den innehåller fyra låtar som träffar helt rätt. Öppningsspåret, tillika titelspåret sätter igång med ett hälsosamt baskaggesmatter och de melodiska dödsblack-riffen avlöser varandra i en förträfflig symbios. I synnerhet öppningsriffet och utrot är precis så klockrent som genren tillåter. Även om jag i "Through the Seas of Madness" hör visa likheter med DISSECTIONs "Unhallowed", så vill jag ändå inte hävda att UNDIVINE är ett band som rippar gamla gängs framgångskoncept. Influenserna är tydliga, men i "And So
I Fall" händer saker som inte alls påminner om något annat band och således har UNDIVINE en egen prägel på sin musik (möjligtvis blir det mer death metal och atmosfären avtar något) - och tacka fan för det. Det är nämligen det som gör att UNDIVINE kan bila genom Bohuslän utan att få på nöten av någon nitbeklädd puritan.

En liten satanisk fågel viskade i mitt öra att bandet producerat en fullängdare på eget bevåg. Det ska bli jävligt intressant att höra.