Hypertension - Demo 2011 (8)

Band:  Hypertension
Titel:  Demo 2011
Antal låtar:  2
År:  2011

En snabb faktakoll där det spelar roll - i mitt tyckande med andra ord - avslöjar följande; kanadensiska thrashplutonen RAZOR var, är och förblir världens bästa band alla kategorier. Det är inte ens uppe för debatt. Ett annat faktum som börjar göra sig gällande är att skandinavien är världsbäst på thrash för tillfället. NEKROMANTHEON, ANTICHRIST och AURA NOIR är bara tre av de skivsläppande band som övertygat å det kraftigaste. I övrigt har jag under det senaste året också fått mig till livs en uppsjö nya demogäng som håller fanan högt. Det senaste i raden är Östersundsbandet HYPERTENSION. En trio thrashskadade ynglingar som listar RAZOR, EXODUS och WHIPLASH bland sina favoriter. Grundförutsättningarna är alltså klockrena. "Demo 2011" är bandets första inspelning och en ganska primitiv sådan. Produktionen är klar och tydlig men saknar helt bett. Personligen skulle jag väl också ha föredragit en lite skitigare ljudbild.

Då är själva musiken och framförandet av densamma desto roligare! Två låtar bjuds på demon och det är främst låt nummer två, "Envenomed by Vipers", som får igång mig. Låten måste vara tänkt som något av en tribut till mina hjältar och låter väldigt mycket "Evil Invaders". Faktum är att låten är så förbannat bra att den nog skulle kunnat ta plats på en tidig RAZOR platta utan att skämmas för sig. Helt underbar alltså! Öppningsspåret "The Pandemic Has Begun" låter även den 80-tal i grund och botten men flirtar emellanåt med såväl death som black metal. Drivet är kopiöst och riffen skär rakt genom ben och märg! Att det är en trio 17-åringar som ligger bakom denna kvalitetsmetall är minst sagt imponerande men samtidigt helt i sin ordning förstås! Det är där den rätta energin finns för att skapa dylik musik. Sången är förresten en annan detalj som sitter som en smäck. Om Dave Carlo skulle vilja köra de tidiga RAZOR-plattorna live, naturtroget och utan Stace McClaren, så är Henrik Låsgårdh det givna alternativet! Lite svajjigt men precis lika charmigt som Sheepdog. Nu låter det kanske som att HYPERTENSION står och faller med att jag gillar de kanadensiska thrashgudarna. Så är inte fallet. Att influeras och att helt stjäla ett annat bands identitet är två olika saker och "Demo 2011" står sig stark i konkurrensen tack vare grymt låtmaterial.

Eftersom det bara är två låtar som bjuds kan jag inte med gott samvete slänga upp ett ännu högre betyg. Att jag diggar detta skarpt är dock knappast någon överdrift. Kolla upp HYPERTENSION snarast om du gillar old-school thrash överhuvudtaget!