Celesty - Legacy Of Hate

Band: Celesty
Titel: Legacy Of Hate
Bolag: Arise Records

Hade redan hunnit läsa några recensioner av "Legacy Of Hate" när den damp ner i min brevlåda. Den allmänna meningen tycks vara att denna skiva inte är lika bra som debuten "Reign Of Elements" som släpptes för ca ett och ett halvt år sedan. Därför hade jag inga högre förväntningar när jag tryckte på play, men jag förstår inte riktigt vad de andra recensenterna pratar om. "Reign Of Elements" var bra, särskilt med tanke på att det var en debutskiva, men det här är definitivt ett steg i rätt riktning. Celesty har utvecklats.

Bandet spelar ganska traditionell power metal där keyboarden tillåts ta plats. Det är inte speciellt svårt att höra att de är finnar, då de påminner ganska mycket om band som Sonata Arctica och Thunderstone, men på "Legacy Of Hate" tror jag bestämt att de även har inspirerats av ett band från betydligt sydligare breddgrader, nämligen Rhapsody. Skivan är väldigt lättlyssnad och det är bra flyt i låtarna. Refrängerna är starka och de har fått till en hel del riktigt snygga körer. Det låter betydligt mer moget än på debuten. Celesty har också bytt sångare sedan sist. Nyförvärvet, som är blott 19 år, heter Antti Railio och är klart duglig och jag ser honom som ett uppköp jämfört med föregångaren.

Celestys originalitetsfaktor är som ni kanske förstår inte särskilt hög, men om du har power metal som favoritgenre kan det definitivt vara värt att kolla upp denna skiva.