Hibria - Defying the Rules

Band: Hibria
Titel: Defying the Rules
Bolag: Remedy Records

Jag hade aldrig ens hört talas om Hibria innan "Defying the Rules" damp ner i min brevlåda. Den b-aktiga logotypen och det fula omslaget gjorde mig skeptisk och mina förväntningar var låga när jag stoppade in den i CD-spelaren. Blev dock positivt överraskad vid första lyssningen. Det var ju inte illa alls. Gissade att de var amerikaner eftersom jag tyckte de påminde om tidiga Vicious Rumors, men jag hade fel. Det visade sig att denna kvintett var hemmahörande i Brasilien.

Nu har "Defying the Rules", som är Hibrias debutalbum, fått ytterligare några varv och jag tycker att den växer hela tiden. Bandet satsar främst på snabba låtar och de har ett härligt driv i musiken. Öppningsspåret "Steel Lord On Wheels" och "Millennium Quest" är typexempel på detta. Dessa två låtar är tillsammans med titelspåret skivans främsta trio, men det finns många starka spår. På plussidan finns också en duktig sångare vid namn Iuri Sanson som med ett gôtt riv i rösten förvaltar Hibrias aggressiva heavy metal på ett bra sätt. Nu när jag lyssnat in mig på skivan tycker jag mig även höra lite Metalium i musiken, men annars är nog tidiga Vicious Rumors som jag nämnde ovan den bästa referensen.

Om jag ska plocka fram något negativt så är det väl att skivan är något enformig och även om det finns många bra låtar på "Defying the Rules", så saknas de riktigt höga topparna som gör att man plockar fram en skiva om och om igen. Jag är osäker på hur denna skiva kommer att åldras, men i skrivande stund funkar den utmärkt och det är ju här och nu som gäller.