Amaran - Pristine in Bondage (9)

Band: Amaran
Titel: Pristine in Bondage
Bolag: Listenable

Recensent: Magnus Gustafsson

Det var i början på 90-talet då jag ägnade mig åt att sända svintung musik på närradion hemma i Hallstahammar. Ett lokalt band som hette Mourning Sign skickade sina demokassetter till redaktionen. Musiken var då brutal dödsrens i den klassiska skolan. Mourning Sign har sedan några år gått i graven efter ett par album. Men gitarristen Kari Kainulainen fortsatte framåt och började skriva låtar tillsammans med Ronnie Backlund och under 2000 avtäckte de Amaran vars förstling "A world depraved" förlöstes 2002. Nu är det dags för uppföljaren "Pristine in Bondage" och minnesgoda läsare minns att Metalcentral hälsade på i studion i april. Nu har sanningens minut kommit.

Och det här låter fantastiskt. Redan i förstaspåret "Antropine" sätter Amaran sig i respekt genom ett riktigt mördarriff, dundrande baskaggar och tyfonen Johanna DePierre som annonserar att nu jäklar är det på blodigt allvar. Förskräckt undrar jag om detta kommer att hålla hela vägen. Och det gör det faktiskt! Amaran har lyckats att slipa bort de lite trevande detaljerna som ibland kunde höras på debuten och nu har bandet lyckats skapa en platta som andas självförtroende och styrka. Bandet har tillsammans med Pelle Saether i Studio Underground renodlat allt det som var riktigt bra på debuten och vidareutvecklat det hela till någonting unikt.

Amarans låtmaterial har det bästa av melodiös heavy metal kombinerat med brutalare tongångar inkorporerat i sig. Dessutom har många låtar refränger som är påtagligt hit-orienterade utan vara allt för inställsamma. Detta kommer att föra stockholmarna till oanade höjder om allt vill sig väl. Välkommet är också det bryska vokala inhoppet i "Katharsis" av Entombeds Jörgen Sandstöm vars dödsbröl ger DePierres väna stämma en god match. Resultatet blir en riktigt spännande mangelduett.

"Pristine in Bondage" ger mig gåshud flera gånger under tiden jag lyssnar. Och det var länge sedan jag traskade omkring och omedvetet nynnade på låtar som jag bara hört ett par gånger. Bara det säger något om hur bra det här är.