Band: Yngwie Malmsteen
Titel: Parabellum
År: 2021
Bolag: Provogue Rec
Betyg: 4/10

Recensent: Johan Engström

Yngwie Malmsteen, fantastisk gitarrist. Utan tvekan en av de bästa. Det går heller inte att ta ifrån honom att han har släppt riktigt bra musik på plattor som: ”Trilogy” (1986), ”Oddyssey” (1988), ”Fire and Ice” (1992) och ”The Seventh Sign” (1994), för att nämna några. Det här är ju dock ett antal år sedan och den senaste plattan som är bra är enligt min mening ”Attack” (2002). Gemensamt på samtliga av Yngwies riktigt bra plattor är att han alltid har haft duktiga musiker med sig. Marcel Jacob (bas), Jens Johansson, Mats Olausson (båda keyboard), Anders Johansson (trummor), Jeff Scott Soto, Mark Boals, Joe Lynn Turner, Göran Edman & Mats Levén (samtliga sång), det är hög klass på dessa herrar. På senare år har dock Yngwie tagit över mer och mer sysslor själv. Han har på några plattor hanterat mer eller mindre alla instrument, inklusive sång, samt även producerat albumen i sin egen studio och där i ligger mycket av problematiken. Man kan inte alltid vara bäst på allt, hur gärna man än vill. Yngwie är som sagt en fantastisk gitarrist. När det kommer till de vokala insatserna så har det blivit bättre på senare år, men det går liksom inte att jämföra med de kanonsångare han har rört sig med tidigare. Det går inte att komma i närheten ens.

Nya albumet ”Parabellum” innehåller fyra låtar med sång och sex instrumentala spår. De instrumentala funkar, men är ändå en bra bit ifrån Malmsteens bästa instrumentala låtar. När det gäller de vokala låtarna så har jag fastnat för ”(Fight) The Good Fight”, men det räcker ju inte långt. Produktionen är sorglig. Jag förstår verkligen inte hur Yngwie kan stå för den. Trummorna låter långt ifrån bra. Nej, ska det här någonsin kunna bli bra igen så behöver Yngwie släppa egot, eller åtminstone dra ner det några nivåer, lägga fokus på det han kan bäst och låta andra göra det han är mindre bra på. Ta in bröderna Johansson igen och en riktigt duktig sångare. Det vore något!