Void Commander - River Lord (8)

Band: Void Commander
Titel: River Lord
År: 2021
Bolag: Ozium

Recensent: Janne Stark

Jag vet inte riktigt hur det kommer sig, men Sverige formligen vräker ur sig högkvalitativa retro/stonerband. Ibland brister det på sången, men i de flesta fall funkar det riktigt bra och många gånger låter det dessutom både roligare och bättre än de utländska kollegorna. Lägg nu till den raden band nykomlingarna i Void Commander. Bandet är en powertrio bestående av Linus Olsson på sång och bas, Bobby Karlsson på gitarr, sång och munspel och Jimmy Jönsson på trummor. Riffen sitter som en smäck och soundet är trevligt analogt med mycket rymd och luft. Sången är dessutom av det förklassiga slaget, både röstmässigt och även för att det förekommer ganska mycket stämsång (vilket får ett positivt kryss i min ruta). Titelspåret ”River Lord” inleder med brutalt manglande riffande som helt plötsligt bryts av med ett udda jazzigt soloparti som verkligen får en att hajja till. Efterföljande ”Stoner Eyes” drar nästan lite åt doomgenren med sitt sega och tunga driv. Ett lite udda drag med ett kombinerat gitarr/munspelsolo också. Tyvärr lite för kort bara. ”Worship Midnight” drar in på en lite mer bluesig ådra, som även fortsätter i efterföljande ”AGN”. ”Fucked Up” tar oss tillbaka till de segare doom/stoner-domänerna med en hi-hat som förmodligen hade klassats som cymbal om den hade varit mer öppen än vad den är i versen. Trevligt och brökigt, men ändå lyckas de få det låta tight och organiserat. Tyvärr blir sången lite väl gapig på slutet, men annars funkar det finemang! ”I’m Drowning” startar lite försiktigt i en lite bluesig sydstatsanda, och efter en ogenerad inräkning kommer ångvälten, men utan att det går överstyr. Den dynamiska versen återkommer, så det blir inte ångvält av hela kalaset. En riktig trevlig sak måste jag säga. ”Shroom Bloody Shroom” avslutar plattan på ett högts värdigt och klassiskt segt och tungt stonermanéer. Fick nästan lite Sabbath-vibbar (även utan att anspela på titeln). En riktigt trevlig platta som kommer snurra många gånger i det Starkska residenset.