Carcass - Despicable (8)

Band: Carcass
Titel: Despicable (EP)
År: 2020

Recensent: Gabi Mattsson

Den som väntar på något gott väntar ibland alldeles för länge. Och det är något som Carcass tagit fasta på. Istället för att låta fansen pinas ytterligare efter fem års väntan på nästa fulldängare (2021) förmildras hungern med en EP.

EP:n inleds med smått melodiska “The Living Dead at the Manchester Morgue”. Tydliga instrumentala partier med trumslag som räknar in och en eggande gitarr som backas upp av tunga basgångar bygger upp förväntningarna. Growlet är precis så opolerad som den ska vara för att visa vart skåpet ska stå. Andra spåret ”The Long and Winding Bier Road” svindlande vacker, riffen polerar ljudbilden och growlandet når nya höjder. Gitarrsolot som sticker fram näsan är sista pusselbiten i det nästintill perfekta spåret. Materialet är variationsrikt och fullkomligt hysteriskt på ett bra sätt.  Tredje alstret ”Under The Scalpel Blade” fortsätter driva metal-tåget framåt och uppåt. Det är välbalanserat och låtarna smälter in i varandra utan att skapa osämja. Avslutande ”Slaughtered In Soho” sticker ut från resterande utan att det blir kaos. Det är intensivt och kvaliteten har det långtifrån tummats på, vilket skapar en mersmak inför vad som komma skall.

Carcass har återigen lyckats förvalta sina år inom scenen på ett bra sätt och skapat nytt utan att förlora sin grund. EP:n är välformulerad och stark, men den mildrar långtifrån längtan efter nästa album.