Frontline - The Seventh Sign

Band: Frontline
Titel: The Seventh Sign
Bolag: AOR Heaven

Dagen efter SVT:s maratonsändning med klassisk hårdrock, så åkte "The Seventh Sign" in i CD-spelaren. Ett något otacksamt läge kanske, men det klarar Frontline bra. Mycket bra till och med, kan jag konstatera nu när skivan snurrat ett antal varv den senaste veckan. Man öppnar med råa "You can´t tame me", en tung historia med ett ruffigt riff och snygga körer i refrängen. Stark öppning. Andra låten "This Lie" sätter sig också fast i huvudet efter bara någon lyssning. Och så fortsätter det skivan ut, med snygga tvillingguror och klistriga refränger. Här finns faktiskt inga dåliga låtar. "Getaway" är lite tyngre med ett schysst groove i refrängen. "Like You Do" doftar lite Def Leppard och "This Is My Love" osar Talisman. "Where´s the Love" är en lite snabbare låt med stort och luftigt gitarrsound. Den påminner en hel del om det eminenta spanska bandet Airless. Produktionen är mycket bra. Det är över lag ett snyggt gitarrspel och snygga körer. Nästan alla ingredienser som behövs för att göra melodiös hårdrock finns här. Smöriga syntar brukar förvisso vara vanligare förekommande i standardreceptet, men man saknar dem inte speciellt mycket. Det här är grymt catchy i alla fall. Jag har inte hört så mycket av det här tyska bandet tidigare, men eftersom det här är skiva nummer sju (sexan är visst en samling) så finns det onekligen en hel del att upptäcka.

Tror ni att ni skulle kunna gilla en blandning av ovan nämnda band så kolla in Frontline.