Eyes Wide Open - The Upside Down (7)

Band: Eyes Wide Open
Titel: The Upside Down
År: 2019
Bolag: Headbang Entertainment

Karlstadbaserade EYES WIDE OPEN presenteras i pressreleasen som ett metalcoreband. Det är väl inte fel, men själv föredrar jag nog benämningen modern metal. När jag hör ordet metalcore associerar jag främst till amerikanska band som KILLSWITCH ENGAGE, ALL THAT REMAINS och AS I LAY DYING. EYES WIDE OPEN låter istället väldigt svenska och har mer gemensamt med band som ADEPT, SONIC SYNDICATE, THE UNGUIDED, SOILWORK och inte minst IN FLAMES. Om man sen vill kalla det metalcore, melodic death metal eller modern metal är väl en smaksak.

”The Upside Down” är värmlänningars tredje album. Jämfört med tidigare skivor är det egentligen ingen större skillnad, men om debuten ”Aftermath” (2013) drog mer åt melodeath-hållet så är väl nya plattan lite ”rockigare” och sentida IN FLAMES är den självklara referensen.

”Sing me the disheartened song, but my fire burns far too strong…”. Så börjar refrängen på öppningsspåret “The Disheartened Song”. Jag har gått och nynnat på den dagligen den senaste tiden, så där har EYES WIDE OPEN verkligen lyckats. ”The Disheartened Song” är också en av skivans höjdpunkter, detta tillsammans med hårda men refrängstarka ”Black Clover”, hittiga ”Die Another Day” och det BULLET FOR MY VALENTINE-doftande titelspåret.

En av plattans framgångsfaktorer är just refrängerna. Många av låtarna är ganska slätstrukna i verserna, men i de flesta fall kommer en skön refräng som lyfter låten till en ny nivå. En annan styrka är variationen som jag annars tycker är en bristvara i den här genren. Mestadels är det upptempo som gäller, men EYES WIDE OPEN är flitiga med att lägga in partier som bryter av vilket gör att mitt intresse är någorlunda konstant skivan igenom. Jag skriver någorlunda, för riktigt ända i mål når inte bandet.

EYES WIDE OPEN visar på ”The Upside Down” att de i sina bästa stunder kan mäta sig med genrens stora namn. Tyvärr infinner sig en liten känsla av utfyllnad under plattans andra halva, då de flesta av de bästa låtarna ligger tidigt på skivan. ”The Upside Down” är ändå ett album som höjer sig över mängden och har man sentida IN FLAMES som ledstjärna för vad som är bra musik är det absolut läge att ge EYES WIDE OPEN en chans.