Band: Def Leppard
Titel: The Story So Far: The Best of Def Leppard
År: 2018
Bolag: Virgin
Betyg: 10/10

Recensent: Gustaf Moskog

Det är alltid lika kul att snacka 80-talsmusik med människor. Speciellt när dom är under 25 år men ändå är insatta i denna fantastiska tidsepok för musik. Men det som väldigt ofta får mig att regera är att väldigt få känner till låtar som “Pour Some Sugar on Me” eller “Hysteria”. Inte ens när jag spelar upp låtarna så ringer det en klocka. Detta gör mig väldigt förvånad då vi ändå snackar om ett band som sålt över 100 miljoner album världen över. Det är inte långt efter självaste BRUCE SPRINGSTEEN eller U2. Varför just det brittiska giganterna DEF LEPPARD har undgått så många bland den yngre generationen är en gåta för någon att lösa.

Nu släpper iallafall bandet det nya samlingsalbumet “The Story So Far: The Best of Def Leppard” med 35 st låtar som sträcker sig över bandets långa och framgångsrika katalog. Självklart och inte alls förvånande så hittar vi många låtar från 1987:s dundersuccé “Hysteria”.

Skivan startar starkt med “Animal” för att sedan fortsätta på den inslagna vägen med “Photograph” och “Pour Some Sugar on Me”. Den första halvan innehåller välkända låtar, för de allra flesta. För att sedan övergår till det något mer okända låtarna från bland annat “Slang” och “Adrenalize”, du hittar även några trevliga inslag från albumen på 2000-talet. Tre nya låtar finns även med, “Rock On (remix)” och en något annorlunda men välkomnande cover av DEPECHE MODEs “Personal Jesus”. Skulle du köpa en fysisk kopia av albumet så får du även lyssna på låten ”We All Need Christman”.

Med ett band som har så många fantastiskt starka låtar är det svårt att misslyckas när man sätter ihop ett stort samlingsalbum. Allt låter bra från början till slut. För dig som kanske bara har hört bandets största hits från 80-talet så är denna skiva en perfekt genomgång på vad du har missat och skulle du vara ett stort fan så är min känsla att du blir rätt så nöjd med vilka 35 låtar som kommit med. Det är bara att vrida upp volymen och njuta.