Nocturnal Rites - Phoenix (5)

Band: Nocturnal Rites
Titel: Phoenix
År: 2017
Bolag: AFM Records

10 långa år har gått sedan Umeiterna i NOCTURNAL RITES senaste gjorde sig hörda på skiva med "The 8th Sin". Under tiden har gitarristen Nils Norberg (med sedan 1997) lämnat skeppet och ersatts åtminstone två gånger. Nu senast av Per Nilsson från SCAR SYMMETRY. Denna Nilsson spelade för övrigt också på mästerliga "Esc" med ZIERLER och har dessutom lirat live med bland andra MESHUGGAH. Även om skivan, som jag förstått det, var färdigskriven när han klev in så tycker jag mig ändå höra tydliga spår av hans bakgrund. En del riff närmar sig faktiskt djent/MESHUGGAH i sina hårdaste stunder och skivan överlag är betydligt tyngre än sin(a) föregångare.

Det band som främst dyker upp i mitt huvud är dock IN FLAMES. Ta bort Jonny Lindqvists raspigt melodiösa "80-talsstämma" och 5-6 låtar kunde ha varit direkt hämtade från valfritt sentida verk av göteborgarna. Det är tung, groovig och framför allt modernt ljudande metal som bjuds. Ovanpå detta svävar sen ganska typiska NR-gitarrslingor och sången håller som sagt god gammal stil. I mina öron fungerar inte den kombinationen överhuvudtaget. Jag är alltid för att band ska utvecklas och testa nya grejer, men nej, här funkar det inte alls för min del. Det ska dock sägas att jag föredrar bandets 3 tidigaste plattor och fortfarande ser NOCTURNAL RITES som ett melodiskt speed/power metal band med vinande HELLOWEEN-riff och trallvänliga melodier. "Tales Of Mystery And Imagination" är ett förbisett mästerverk! Sån är jag. Det är dock historia sedan länge och man får väl ändå berömma gubbarna för att de fortsätter att försöka hitta nya vägar rent musikalisk. Så ska en slipsten ändock dras! Att bara harva på i samma sörja blir ingen glad av. Förutom Lemmy och Angus då kanske.

Jag passar som sagt, men tror ändå att de som gillade plattorna bandet släppte i början av tjugohundratalet kommer att gilla även denna.