Paradise Lost - Medusa (8)

Band: Paradise Lost
Titel: Medusa
År: 2017

Jag tillhör inte skaran som tyckte att PARADISE LOST gick bort sig totalt på "One Second" (eller än tidigare för den delen). Faktum är att jag fortfarande håller den som en av mina absoluta favoritplattor med bandet. Sen kan jag förvisso tycka att "Host" var bortom min komfort, men sånt får man ta. Det är upp till varje band och musiker att själv bestämma riktning. Vad jag däremot vill hävda med bestämdhet är att "The Plague Within" var en fullträff utan dess like och bandets bästa på sjutton år vid tillfället. Mästerlig rent av! Två år senare är nu den dystra skaran tillbaka med album nummer 15 och det krävs bara en lyssning för att inse att fullträffen inte var någon engångsföreteelse. Precis som på föregångaren är det en ruskigt taggat PARADISE LOST som bjuder upp till dans. Det är tungt, mollbetonat (förstås) och riktigt jäkla brutalt. Nick Holmes rossliga stämma har mått väl av vrålgympan i BLOODBATH!

Om jag ska ge mig på att likna "Medusa" vid tidigare verk av bandet skulle jag säga att de plockat det gottigaste från "Gothic" (tyngden) och "Draconian Times" (melodierna) och kokat ner det hela till en koncis doombrygd med kraftfull smak och ordentligt med sting. Singeln "Blood And Chaos" är kanske det hittigaste som erbjuds denna gång. Refängen sitter som en smäck! Annars är "Medusa" något snårigare än "The Plague Within" och hitkrokarna (om än de finns här) tar lite längre att återfinna. Det är dock inte alls något negativt då det brukar vara en god garanti för att en skiva håller i längden! Plichtkauf!