Cromonic - Time (8)

Band: Cromonic
Titel: Time
År: 2017
Bolag: Cromonic Records

CROMONIC är ganska lätta att ringa in rent stilmässigt. Det handlar nämligen om rätt arketypisk så kallad power metal och det med en tydligt svensk touch. Det svenska vemodet skiner tydligt igenom i melodierna! Två av medlemmarna (Patrik Von Porat på gura och vokalisten Pasi Humppi) lirade för övrigt tidigare tillsammans i gravt underskattade FRETERNIA och Humppi har dessutom lånat sin röst till IronWares eminenta "Break Out" från 2003. Två band som är väl värda att kolla upp!

"Time" är i alla fall CROMONICs debutalster och de släpper skivan via eget bolag. Om det är självvalt eller inte har jag noll koll på; men om de skickat runt detta utan att lyckats landa ett kontrakt så blir jag ytterst förvånad. Här bjuds nämligen på kvalitet rakt igenom! Det hörs tydligt att det inte är några duvungar som är i farten och låtarna är väl genomarbetade. Det bjuds däremot näppeligen på några överraskningar som sagt. Melodierna står hela tiden i fokus; dubbeltrampsmullret står som spön i backen och sången ligger och pressar i det högre registret. Som det ska vara helt enkelt! Gillar man band som NOCTURNAL RITES, GAMMA RAY eller finska SONATA ARCTICA så är "Time" förstås ett givet inköp. Jag måste också passa på att pusha lite extra för den suveräna sånginsatsen!

Vill man ha slagkraftig power metal framförd av grymma instrumentalister och en sångare i värdsklass, ja då kollar man upp CROMONIC illa kvickt! En av årets hittills bästa plattor och en av de bästa debuter jag hört på många, många år!