Bon Jovi - This House Is Not For Sale (5)

Band: Bon Jovi
Titel: This House Is Not For Sale
År: 2016
Bolag: Island

Recensent: Johan Engström

Det har florerat rykten att BON JOVI skulle gå tillbaks till rötterna med nya albumet "This House Is Not For Sale". Det är, precis som i många andra fall när sådana här rykten florerar, inte sant. BON JOVI följer, på nya plattan ungefär samma pop/rock-mönster som de har gjort sedan "Crush" (2000). Att det mer eller mindre inte finns en gnutta likhet kvar av den hårdrock som levererades på bandets i särklass två bästa album "Slippery When Wet" (1986) och "New Jersey" (1988) är fakta och givetvis även tråkigt. Det största problemet ligger dock inte i musikstilen som sådan, utan mer i låtskapandet. Steget mot ett mer pop/rockigt sound togs redan på "Keep the Faith" (1992) när Bob Rock kom in i bilden som producent. "Keep the Faith" är dock ett riktigt bra album. Efterföljande "These Days" (1995) är helt okej, men därefter har samtliga plattor endast innehållit två, tre bra låtar, där oftast öppnaren varit i en klass för sig. Så är även delvis fallet med "This House Is Not For Sale". Öppnaren, tillika titelspåret har det där lilla extra som gör att man vill lyssna på den om och om igen, men därefter svalnar det tyvärr. Visst, "Knockout", "Born Again Tomorrow", "Roller Coaster" och den sköna balladen "Real Love", som tyvärr endast fick plats på deluxe-versionen, är samtliga godkända låtar men mer än så är det inte. Plattan når med nöd och näppe upp till betyget godkänt, men hur ett band som en gång skapat urstarka låtar som "Runaway", "You Give Love a Bad Name", "Livin' on a Prayer" & "Born to Be My Baby", har kunnat tappa så mycket av sin låtskrivarförmåga kommer jag troligtvis aldrig att förstå.