Inquisition - Bloodshed Across the Empyrean Altar (9)

Band: Inquisition
Titel: Bloodshed Across the Empyrean Altar
Bolag: Season of Mist

Recensent: Jakob Olsson

INQUISITION spelar, på ”Bloodshed Across the Empyrean Altar Beyond the Celestial Zenith”, black metal för rymdåldern. Satan har, i bandets snirkliga låttitlar och -texter, flyttat ut ur de mörka skogarna och frusna ödemarkerna, klassiska miljöer i black metal-sammanhang, och ut i den mörkare och kallare tomheten bland stjärnorna. Kring dessa texter målar INQUISITION upp ljudlandskap av slingrande riff och sång som närmast kan beskrivas som kväkande mantran. De stämningar som bandet förmår framkalla därigenom kan jämföras med att titta upp mot en stjärnklar himmel och förfäras över människosläktets obetydlighet: ”Through the Divine Spirit of Satan”, som en av låttitlarna lyder, ”a Glorious Universe is Known”.
”Bloodshed Across the Empyrean Altar Beyond the Celestial Zenith” är således en logisk fortsättning på de två senaste släppen: ”Obscure Verses for the Multiverse” (2013) och Ominous Doctrines of the Perpetual Mystical Macrocosm” (2011). Nya stilgrepp förekommer, men först och främst på nyansnivå. Den karaktäristiskt grodlika röstinsatsen från gitarristen Dagon har, exempelvis, blivit något mer konventionell – något som säkerligen välkomnas av många även om jag själv alltid tyckt att stilen passar musiken i all sin underlighet. Vidare kan man ana en tillbakagång till en lite kallare och vassare produktion à la ”Ominous Doctrines ...”, jämfört med den varmare ljudbilden på ”Obscure Verses …”, vilket gagnar både tematiken och låtskrivandet. Just låtskrivandet är, som man nästan kan ta för givet gällande INQUISITION, av mycket jämn och hög nivå. Det finns ett imponerande flöde i spårens progressioner mellan riff, deras rörelser mellan atmosfärbygge och utbrott, samt i albumets övergripande struktur. INQUISITION förmår trollbinda som få andra – och ännu står de i princip ohotade i sin subgenre av spacead black metal.