ToxicRose - Total Tranquility (8)

Band: ToxicRose
Titel: Total Tranquility
År: 2016
Bolag: City of Lights/Rock It Up

Hade jag inte haft koll på bandet sedan tidigare så skulle det första riffet troligen ha fått mig helt ur balans. Efter att ha beskådat det fantastiskt snygga och black metal-osande omslaget så torde den gängse uppfattningen vara att det ska åtföljas av svärmande DISSECTION-riff och vrålsnabba blastbeats. Vad som bjuds på "Total Tranquility" är dock något helt annat. TOXICROSE är nämligen en av Sveriges absolut främsta fanbärare inom stenhård och rak heavy metal.

W.A.S.P., tidiga MÖTLEY CRÜE och 80-talet i allmänhet förutsätter jag är starka influenser för medlemmarna. Grundingrediensen är något de flesta troligen skulle kalla sleaze metal och den dekadenta Sunset Strip-känslan sitter som en smäck. Det finns ändå viss relevans i bandets val av omslagskonst. Till skillnad från många andra band har TOXICROSE nämligen strävat efter att karva ut sin egen nisch i genren. Detta uppnås bland annat genom att använda sig av stämningshöjande keyboardmattor och väl urvalda stildrag från såväl thrash som just black metal. Ett smart drag som genast höjer intressenivån rejält!

"Total Tranquility" är bandets första fullängdare och det hörs från första sekund att de lagt enormt mycket tid på låtskrivandet. Låtarna är oerhört genomarbetade och varenda pukslag och riff sitter precis där det ska. Samtidigt är också produktionen passande sylvass och ger bandet en än mer metallisk touch än på debut EP:n från 2012.

Att så kallad sleaze går att synka med hårdare metal visade HARDCORE SUPERSTAR med övertygelse på sin thrashosande "Dreamin' In A Casket". Nu tar TOXICROSE över bollen och sätter den stenhårt i krysset. Leder inte detta till ett världsomspännande genombrott så blir jag grymt förvånad!