Circus Maximus - Havoc (7)

Band: Circus Maximus
Titel: Havoc
Bolag: Frontiers

Mer kommersiell och välfriserad metal/rock får man leta efter. Ett light-progressivt och melodiskt utgiv som inte ens under lupp avslöjar några ärr. Super-skickliga CIRCUS MAXIMUS förmedlar på sitt fjärde alster ”Havoc” massor av känslonyanser i en modern inramning. Vid en jämförelse med föregångaren ”Nine” (2012) märks det dessutom att norrmännen styrt in sitt skepp på än mer lättillgängliga och ofarliga farvatten än tidigare. Nya släppet erbjuder inte riktigt samma tyngd och gitarrerna - som fortfarande är en stor del av soundet - har fått stå tillbaka något för mer luftiga partier, keyboards och effekter. Dessa justeringar är dock inte av ondo. För oj vad gruppen istället jobbat med att lyfta fram karaktären i låtarna. Melodistyrkan har odiskutabelt varit prioritet ett vid tillkomsten av detta släpp.

Så låt oss ta en titt på låtutbudet. Plattan öppnar med effektiva ”The Weight” som delvis lutar sig mot en semi-symfonisk approach och delvis mot DREAM THEATERs trygga axlar, medan den efterföljande känslosamma och stundtals post-grunge-inspirerade ”Highest Bitter” har ett starkt eget signum med ursnygga inslag. Gällande titelspåret är det både det mest tveksamma och det mest utstickande inslaget. Med nära nog MARILYN MANSON-ekande arrangemang och sångeffekter lär bidraget dela fanskaran i tu. I ”Pages” adderas istället ett modernt mörker-progressivt lager där refrängen möter upp med en vägg av tyngd. På tal om refräng, så går denna definitivt inte av för hackor i läckert emotionella och melankolidraperade ”Flames”. När vi nu är halvvägs genom plattan växlar bandet naturligt in på ett spår av episka stycken sprängfyllda med läckra hooks, melodislingor, verser och refränger. ”Loved Ones”, ”After the Fire”, ”Chivalry” samt singel-releasen och smått MUSE-proggiga ”Remember” lämnar inte mycket att klaga på om man söker storslagna progressiva låtar. Frontmannen Michael Eriksen magnifika pipa bör också nämnas som en viktig del i ekvationen. Utan hans vokala känsloregister hade helheten blivit mer slätstruken och ytlig.

”Havoc” är välproducerad finrumsmetal att njuta av och känna sig sofistikerad till. Musiken skär på ett förträffligt sätt rakt igenom radiorockens, hårdrockens och prog-metallens domäner. Om det låter som din kopp te skall du inte förbise denna release. Men söker du fara, hårdhet och skit under naglarna så sök genast annorstädes.