Anthrax - For All Kings (8)

Band: Anthrax
Titel: For All Kings

Många pratar om förra plattan "Worship Music" som en storstilad comeback och till viss del har de förstås helt rätt. Primärt för att det var bandets första platta med ny musik på 8 år och så markerade den förstås också Joey Belladonnas återkomst i line-upen. Jag vänder mig dock kraftigt emot att John Bush-eran på något sätt skulle ha varit blott en plump i protokollet! De två första plattorna med Bush bakom micken ("Sound of White Noise", 1993 och "Stomp 442", 1995) håller jag nämligen mycket högt i bandets diskografi. Den förstnämnda skulle jag till och med påstå är en av bandets absolut starkaste. Men nog om det nu och istället fokuserar vi på nya plattan "For All Kings". ANTHRAX elfte i raden och den andra efter "comebacken".

Den stora frågan är förstås om ANTHRAX kan upprepa succen med "Worship Music"? En platta som faktiskt innehöll några av bandets starkaste låtar i karriären och som befäste deras närvaro efter många år i träda. Mitt snabba svar är ett tveklöst och rungande JA. Återigen bjuds vi på en radda redigt starka låtar som hamnar någonstans i gränslandet mellan thrash, rock och heavy metal. Variationen låtarna emellan är stor och spänner mellan tuffa hårdingar som "Evil Twin" eller "You Gotta Believe" och rena pophits som andra singeln "Breathing Lightning". Jag diggar bäggedera! Dock förstår jag om de som vill ha ren thrash blir besvikna. Favoriten heter hur som haver "Monster at the End". En låt som drar ihop stilarna perfekt och dessutom bjuder på tidernas refräng! Bättre har ANTHRAX aldrig låtit!

I mångt och mycket är "For All Kings" den perfekta uppföljaren och skulle lika gärna kunnat bära titeln "Worship Music part 2". Med andra ord; gillade du förra plattan så kommer du att gilla även denna. Gjorde du det inte, ja då är det bara att leta annorstädes efter just din kopp te.