Total Inferno - Return of Evil Chaos (9)

Band: Total Inferno
Titel: Return of Evil Chaos
Bolag: Pure Metal Records

En sak jag verkligen gillar med Dals Långeds TOTAL INFERNO är att jag sett bandet beskriva sin musik som hårdrock, kort och gott. "Pure evil metal from hell" har jag också läst på någon flyer och deras officiella sida på Facebook meddelar att genretillhörigheten är "speed/heavy/death metal". Jag tycker dock definitivt att det är snyggast att bara kalla sig hårdrock. Det känns jäkligt kompromisslöst på något sätt och är helt i linje med de lokala kollegorna NIFELHEIMs inställning. Hårdrock to the bone, med andra ord!

Just NIFELHEIM är också en god referens när man ska beskriva musiken som bjuds på "Return of Evil Chaos". Stenhård och samtidigt rätt catchy hårdrock som utgör en brutal attack på trumhinnorna och blåser ansiktet av lyssnaren, i låt efter låt. Man mår helt enkelt redigt gott när TOTAL INFERNO piskar på och finner sig sedan frenetiskt grävande i socklådan efter sina nitarmband och patronbälten. Jag som normalt sett inte klär mig "som en hårdrockare" varje dag var fan tvungen att slänga på mig min gamla slitna WHIPLASH-tröja för att inte häda under premiärlyssningen. Så jävla hårdrock är detta!

Det må verka klyschigt med låttitlar som "Super Antichrist", "Evil Black Fire" och "Speed Metal Death" - om man väljer att ha den inställningen. Personligen har jag dock ett uppriktigt leende som sträcker sig från öra till öra och jag älskar precis allt med bandet. Omslagskonsten, loggan, estetiken och, viktigast av allt, musiken. Med undermåliga låtar hade förstås allt annat varit förgäves. Bakom alla råtuffa titlar gömmer sig dock dängor av yppersta klass och därmed har TOTAL INFERNO alla förutsättningar i världen att nå ut till de headbangande massorna.

Gillar du gäng som NIFELHEIM, DEATHHAMMER, TORR eller TORMENTOR (Ungern) så är TOTAL INFERNO bandet för dig!