Signum Regis - Chapter IV: The Reckoning (6)

Band: Signum Regis
Titel: Chapter IV: The Reckoning
Bolag: Ulterium Records

Även om slovakiska SIGNUM REGIS är allt annat än nyskapande har jag svårt att komma på något enskilt band att jämföra med. Skivbolaget rekommenderar gruppen till fans av HELLOWEEN, IMPELLITTERI och THEOCRACY. Jag väljer att varken bekräfta eller dementera. Jag håller inte helt med, men samtidigt är de väl inte ute och cyklar. Hur som helst handlar det om melodiös metal som drar åt både power metal och det neoklassiska hållet.

Som titeln antyder är "Chapter IV: The Reckoning" SIGNUM REGIS fjärde fullängdare. Jag får dock erkänna att jag inte har någon koll på de tre föregångarna, mer än att jag vet att svenske Göran Edman (YNGWIE MALMSTEEN, JOHN NORUM) sjöng på de två första skivorna och delar av den tredje. Däremot har jag lyssnat lite på gruppens EP ”Through the Storm” som släpptes i början av detta år. Den var helt ok, där framför allt öppningslåten ”Living Well” stack ut i positiv mening. Dock finns ingen av låtarna på den EP:n med på ”Chapter IV: The Reckoning”.

Slovakien får väl anses som ett u-land när det gäller hårdrock/metal och i alla fall jag har svårt att se att SIGNUM REGIS och ”Chapter IV: The Reckoning” ska kunna ändra på detta. För det första kommer jag inte helt överens med sångaren Mayo Petranins röst, för det andra saknas det riktigt starka refränger och för det tredje är variationen bristfällig. Det sistnämnda är väl skivans största problem. ”Chapter IV: The Reckoning” består nästan enbart av snabba låtar. Till en början gillar jag det sköna drivet i låtarna, men efter ett tag börjar alla spår låta likadana och då sjunker mitt intresse. Den enda låt som på allvar sticker ut är det 7 min långa avslutningsspåret ”Bells are Tolling”. Det är ett väl beprövat och ofta gångbart grepp att lägga den mest episka låten sist på plattan, men i just det här fallet hade den nog passat bättre någonstans mitt i. Kanske hade det gjort ”Chapter IV: The Reckoning” något mer dynamisk?

Det kanske låter som att jag sågar SIGNUM REGIS insats, men jag ser det snarare som att jag talar om varför "Chapter IV: The Reckoning" inte får 10/10. Faktum är att skivan är ganska bra, men den saknar spets och i rådande konkurrens räcker inte omdömet bra särskilt långt. Det finns helt enkelt väldigt många andra plattor som är bättre än "Chapter IV: The Reckoning".