Lamb Of God - VII – Sturm und Drang (4)

Band: Lamb Of God
Titel: VII – Sturm und Drang
Betyg: 4/10

Recensent: Henric Ivarsson

LAMB OF GOD har figurerat ganska flitigt i metalpressen på sistone. Inte minst på grund av den situation vokalisten Randy Blythe befunnit sig i de senaste åren. Dock har jag, så vitt jag vet, aldrig hört bandet tidigare och jag valde att inte kolla upp deras tidigare verk för att låta ”VII – Sturm und Drang” vara ofärgad av tidigare prestationer.

Min föreställning om bandets musik visar sig stämma någorlunda väl med hur de faktiskt låter. Det är metalcore/aggro-metal i mid-tempo med sporadiska utflykter till tvåtaktsland. Det är lagom aggressivt, lagom melodiskt och lagom... lagom. Inget sticker ut eller skaver, allt är tillrättalagt och professionellt. Det blir aldrig riktigt dåligt, aldrig särskilt bra, bara väldigt tråkigt. Det är enbart när orkestern bryter av med den ALICE IN CHAINS-osande ”Overlord” som det faktiskt blir kul att lyssna på ”VII – Sturm und Drang”. Trots att låten skulle kunna vara gammal nog att handla på bolaget känns den i sammanhanget fräsch.

Jag gissar att många kommer att gilla den senaste given från LAMB OF GOD men för min del är albumet en axelryckning. Medan skivan ljuder i högtalarna förvandlas den till bakgrundsmusik vare sig jag vill eller inte och när det hela är över är det inte mycket som fastnat. Under knivhot kanske jag minns tre riff utöver delar av nämnda ”Overlord”. När min hjärna utsätts för LAMB OF GOD förvandlas den tydligen till smörsmord teflon.