Evocation - Illusions of Grandeur (8)

Band: Evocation
Titel: Illusions of Grandeur
Bolag: Century Media
Betyg: 8/10

EVOCATION är ett band som fascinerat mig under senare år. Efter att ha läst Daniel Ekeroth's "Swedish Death Metal" och sedan kollat upp bandets tidiga demos blev jag fullständigt golvad av deras musik. Fascinationen kom inte bara av att de var så jäkla bra redan på sina demos utan att de faktiskt aldrig lyckades fixa ett skivkontrakt. Hur det ens är möjligt är rent bisarrt i min värld. I mitt tycke är såväl "The Ancient Gate" som "Promo 1992" bland det bästa som någonsin släpptes under dödsmetallens guldålder i början av 90-talet.

Trots detta intresse har jag av någon anledning aldrig brytt mig om att kolla upp bandet sedan de gjorde comeback med "Tales from the Tomb" 2007. Varför vet jag inte men jag skyller på det extrema utbud av musik som finns idag. Sedan jag lyssnade igenom plattan under lupp just nu har jag dock sett till att beställa samtliga alster fort som fan. Så jävla bra är nämligen "Illusions of Grandeur"!

Skillnaden mellan det gäng som producerade nämnda demos och dagens EVOCATION är egentligen inte speciellt stor. Det handlar fortfarande om rå och aggressiv dödsmetall som på samma gång är fullspäckad av snygga melodier, harmonier och faktiskt också klart urskiljbara refränger. Som en blandning av det bästa från öst (ENTOMBED, DISMEMBER) och väst (AT THE GATES, DISSECTION) helt enkelt. Bitvis låter det väldigt mycket AMON AMARTH om anrättningen och det kan ju aldrig vara fel. På "Into Submission" dyker dessutom Johan Hegg från nämnda AMON AMARTH upp som gubben i lådan och då blir det nästan för mycket. Dessbättre är låten grymt bra och då är ju allt förlåtet. Kan tilläggas att resten av skivan är minst lika bra!

Nog sagt. Låter ovanstående beskrivning lockande så kan jag garantera en njutbar lyssningsstund! Plichtkauf!