Cradle Of Filth - Nymphetamine

Band: Cradle Of Filth
Titel: Nymphetamine
Bolag: Road Runner

Recensent: Mattias Nilsson

Säg Cradle Of Filth till en självutnämnd black metal-trueist, och du får garanterat en ond blick tillbaka tillsammans med något i stil med "j-la posörer! Säg samma sak till mig, och du får ett glatt "Jaaaaaa!" tillbaka. Bandet behöver väl knappast någon beskrivning för de som lyssnar på någon form av svartklädd metal, men åsikterna om dem går sannerligen isär. Bara frågan om vad för sorts musik de ens spelar brukar framkalla vilda diskussioner och nästintill slagsmål, men nu har bandet äntligen givit oss en benämning: Extrem metal! Gott så, låt oss nu tala om deras senaste utgåva " Nymphetamine.

Inledande Gilded Cunt är en ursinnig liten sak som antingen övertygar de som anser att bandet är alltför mesigt, alternativt skrämmer bort de som "bara" vågar lyssna på In Flames och mer [i mina öron] tillrättalagd metal. Jämfört med förra skivan "Damnation And A Day" är detta mer en tillbakagång till ett mer lättillgängligt Cradle såsom vi kunde höra på "Midian". Låtar som Gabrielle, Absinthe With Faust och Swansong For A Raven är i toppklass med typiskt CoF-melodiska dubbelgitarrer som låter än mer Iron Maiden än tidigare, och till min stora glädje är tretaktsinläggen tillbaka. Okej, det är väl inte så himla styggt i black metalanda sett, men vill man ha skitigt undergroundljud och "äkthet" så kan man gott ta sig någon annanstans. Cradle gör musik för dem som gillar Cradle, inga andra. Textmässigt är det i gammal klassisk stil, mycket prat om död, vampyrer och massmördare, vilket ju alltid är trevliga ämnen, om än något uttjatat, och visst, i all ärlighet så finns det ett par spår som är ganska standardiserade. Men på titelspåret (spåren?) händer något väldigt oväntat: Ett gästinhopp från Liv-Kristine (Leaves' Eyes, ex-Theatre Of Tragedy) får mig att rysa av välbehag, då låten starkt påminner om Nick Cave och Kylie Minogues sotsvarta hjärtekrossarballad Where The Wild Roses Grow. Liv-Ks sammetslena sång får mina ögon att tåras, och Dani gör en prickfri insats med sin bästa gothskrovliga stämma som kontrast. Detta kommer garanterat bli den hit som gör att bandet kommer upp i det riktigt stora rampljuset, för med en relativt ofarlig video på detta så är saken klar: Jag bryr mig inte vad mörkerstyggisarna må tycka, bandet är sedan tio år tillbaka ett av de ledande banden inom genren, och det finns inga tecken på att de skulle försvinna inom någon närmare framtid.

Nu får ni ursäkta, men jag måste ta ännu en "Nymphetamine Overdose".