The Haunted - Liverecension från Peace & Love

Band: The Haunted
Stad: Borlänge, Peace & Love
Datum: 2/7-2011

På en scen lite längre bort står en levande legend och gör sin kanske sista spelning på svensk mark någonsin. Kanske borde jag vara där. Antagligen borde jag vara där. Å andra sidan är Bob Dylan knappast känd för att vara någon estradör när det kommer till scenframträdanden och det lilla jag hör imponerar inte. Då känns THE HAUNTED mer lockande.

Det har gått ett antal år sedan jag såg dem sist, och om jag inte missminner mig var Peter Dolving vid det tillfället friserad likt en mohikan. Det är han inte nu. Frontmannen ser snarare ut som Jeff Bridges i ”The Big Lebowski” med sin yviga hårman, tilltagande rondör och skägg anstående en talibanledare. I övrigt är det mesta sig likt. Den karismatiske norrlänningen är i vanlig ordning talför och hinner mellan låtarna avhandla vitt skilda ämnen som vargjakt och kärnkraft, samt hylla kärleken. Dessutom tar han tillfället i akt att med tänderna slita sönder en badboll som kastats upp på scenen, givetvis med ett förnöjsamt leende på läpparna.

Förutom alla upptåg och kommentarer framförs det också musik. Hård sådan. Under sextio minuter bjuder Dolving, bröderna Björler och Jensen gånger två på en riktig thrashfest. Låtmaterialet spänner över hela karriären med visst fokus på senaste alstret ”Unseen”. En skiva som blivit något av en vattendelare men som i mina öron vuxit med antalet lyssningar, något som kvällens spelning tydligt indikerar. Titelspåret, ”No Ghost” och ”Never Better” hör nämligen till aftonens främsta nummer, tillsammans med ”99” och ”Bury Your Dead”. Låtmaterialet håller över huvud taget hög klass och kvintetten känns taggad. Lite trist då att så få hittat hit. Bara det att få se en i det närmaste oberörd Per Möller Jensen piska livet ur både skinn och cymbaler är en upplevelse i sig. Nåja, de som är på plats gör sitt för att bandet ska trivas. En grupp barbröstade ynglingar skapar till och med en moshpit för att ära sina ”hjältar” (eller bara för att göra av med överskottsenergi).

Efter den knappa timme som THE HAUNTED står på scenen känner jag mig nöjd. Inte överväldigad, men tillfreds. Tiden är ju egentligen inte tillräcklig för ett band av deras dignitet, men det är bara att gilla läget, det är ju trots allt festival.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.