Europe - liverecension från Karlstad

Band: Europe
Stad: Karlstad (Nöjesfabriken)
Datum: 3/11-2006

Att inleda spelningen med två nya låtar är mycket modigt av EUROPE, men också mycket dumt. Öppningsspåret är viktigt för hela konsertens ton och såhär efteråt känns det som en klar miss att inte öppna med en gammal bekant stänkare som "Seven Doors Hotel" eller något liknande. För de tongångar som mötte oss åhörare var ingalunda sådana typiska för EUROPE, till en början undrade jag till och med om det var förbandet vi såg. Men så två låtar in i setet började man kunna skönja en tändning och vid nämnda "Seven Doors Hotel" sjöng jag med för full hals. Och om bandet genomförde den bra, så var det ingenting mot "Sign Of The Times" när den anlände. Då kunde man inte tala om något annat än ren och skär magi, gott folk! Taket var på väg att lyfta när bandet och publiken tog låten till nya höjder. Det är få förunnat att ha en sådan enorm låtskatt att gräva ur som EUROPE och bandet kunde lätt ha spelat i tre timmar utan att man skulle ha blivit trött eller längtat hem.
Joey återanvände idén från spelningen på Sweden Rock Festival 2004 och genomförde en nedskalad akustisk allsångsvariant av megaballadhiten "Carrie", där publiken fick gorma stämbanden av sig, vilket verkade vara mycket uppskattat.
Själv efterlyste jag fler låtar från gravt underskattade "Prisoners In Paradise" och fick också "Girl From Libanon". Tråkigt att se att den verkat gå förbi majoriteten av publiken då responsen sjönk och man själv nästan var den ende som kunde texten. Anledningen till att så få låtar spelas från nämnda album är kanske att John Norum inte vill spela material som spelades in med Kee Marcello, efter Norums avhopp, eller att han inte gillar skivorna eftersom de representerar "Det glättiga 80-talet" som han nu för tiden verkar avsky så starkt. Man skall aldrig förneka sina rötter John.
En annan av kvällens favoriter var "Ready Or Not" från "Out Of This World", energin var glödhet i den fartfyllda rockern och jag och min gamla vän sjöng med som aldrig förr.
Kort och gott lät allting superbt och musikaliskt klanderfritt. Jag hade gärna sluppit Norums påtvingade bluesmedley dock, som bara tog upp värdefull tid för de verkliga klassikerna.

Vilken frontman! Förlåt, men det måste sägas igen: Vilken frontman!
Joey Tempest var kvällens naturliga kung och man fick allt det man eftersökt: han sprang över scenen och manade på publiken, han svängde med mickstativet på bästa David Coverdale-manér och verkade genuint glad över att vara där. Han kämpade hårt för att lyfta de nya låtarna och den gudabenådade rösten var intakt. Utstrålningen kan man lugnt säga att han behållit och som sagt rösten likaså. Tyvärr var träbocken Norum lika tråkig som vanligt. Han stod på sitt hörn till höger och rörde inte en min under i princip hela spelningen. Den enda gången han faktiskt rörde sig från de tre kvadratdecimetrar han stod på var under avslutande "The Final Countdown". Gitarrspelet är trots allt klanderfritt, det får man ge honom. Mic Michaeli var låst vid sina keyboards men röjde på så gott han kunde och Ian Haugland bar kvällen igenom svarta pilotbrillor där han satt bakom trumsetet. John Levén var en aning statylik och rörde inte mycket på sig han heller men det var få som kunde ta ögonen från Joey när han var i sitt esse så det gjorde aldrig så mycket för helheten.
Publiken då? Jag måste säga mig vara mycket stolt över min hemstads respons till de gamla hjältarna. Även om de nya låtarna stod sig slätt mot äldre giganter så höll publiken för det mesta stämningen uppe och visade entusiasm.
Sveriges genom tidernas största hårdrocksband, som gjort sig skyldiga till fem av de främsta skivorna vårt land någonsin producerat övertygade onekligen live. Det känns skönt att slippa ge mitt gamla favoritband ett dåligt betyg och det var med ett leende på läpparna jag lämnade Nöjesfabriken i fredags natt. Nöjd och belåten över en spelning som bara växte.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.