Kreator - At the Pulse of Kapitulation (9)

Artist: Kreator
Titel: At the Pulse of Kapitulation
År: 2008
Bolag: Steamhammer/SPV

Efter att berlinmuren föll och öst- och västtyskland öppnade gränsen (DDR öppnades även för hela omvärlden), anordnades 1990 den första metalfestivalen i det östra territoriet. I detta skede hade östtyska metalfreaks endast uppnåt eufori genom att höra det lokala rockgänget spela METALLICA- eller SLAYERcovers. Officiell merchandise fanns inte att tillgå, så de mer estetiskt lagda filurerna i kompisgängen var de som fick kopiera logotyper och måla på motivfria tröjor. De som ville köpa en platta med sitt favoritband, fick tillgå den olagligt och prioritera bort en fjärdedel av en dåvarande snittlön i landet. Det var alltså inte helt tråkiga nyheter som mötte kidsen i östberlin då SABBAT, CORONER, TANKARD och KREATOR skulle gästa för en helkväll med aggressiv metal.

"Live in East Berlin" släpptes första gången på VHS och är mig veterligen ansedd som en tidlös klassiker bland thrashfanatiker, ink. mig själv. Jag själv fick tag på en kopia (en dålig sådan) för 11 år sedan som gett mig mycket glädje genom årens lopp. Det är alltså inte så att jag på något sätt kan ställa mig objektiv (ett ord som förvisso inte borde förknippas med 'recension') till den här utgåvan, då jag redan har en mycket bestämd uppfattning om den. Den här utgåvan skiljer sig emellertid markant från den ruttna, bläckmärkta VHS som nu ligger i mitt vindsförråd. Denna version, förutom att den är tryckt i formatet DVD, är omredigerad både bildmässigt och ljudmässigt. Dock har inte känslan förlorats på något sorts George Lucas-vis, utan snarare förstärkts. Ljudet är fett utan att det smaklöst moderniserats och originalinsatserna har inte fingrats på. Ventor (trummor) är alltså ungefär lika på-gränsen-till-otajt som vi är vana vid att höra honom vid den här punkten i karriären. Däremot är det ett energiskt KREATOR vi får ta del av här. Ni som sett originalutgåvan är medvetna om detta och kommer alltså inte få en nedsatt upplevelse av det här. Det här är helt enkelt en jävla festutgåva.

När detta dokumenterades var "Extreme Aggression" KREATORs senaste utgåva och låtvalet var klockrent för denna period. Titelspåret från nämnda platta, "Toxic Trace", "Pleasure to Kill", "Under the Guillotine", "Riot of Violence", "Betrayer", "Love Us or Hate Us" och öppningsspåret "Some Pain will Last" bevisar för tittaren varför KREATOR tvivelslöst var tysklands absoluta ledare inom thrash metal-scenen vid den här tiden.

Som extramaterial medföljer en intressant dokumentär som förklarar omständigheterna runt festivalen och villkoren för subkulturella ungdomar i DDR, samt en director's cut av skräckfilmen, "Hallucinative Comas", där KREATOR utgjorde soundtracket samt Mille (sång/gitarr) och Ventor agerade i. Filmen i sig är medioker men en trevlig ägodel för fans av bandet. Men det är onekligen "Live in East Berlin" som utgör köpkraften bakom den här DVDn och senare tillkomna fans är nu priviligerade att se ett fantastiskt band i sitt absoluta esse!