Steve Vai - Where The Wild Things Are (6)

Band: Steve Vai
Titel: Where The Wild Things Are
År: 2009
Bolag: Favored Nations

Recensent: Janne Stark

Steve Vai är otvivelaktigt en av vår tids mest begåvade gitarrister. Han har bevisat det på album efter album. Dock skall jag motvilligt erkänna att jag nu har tröttnat en aning. Jag kan fortfarande bli imponerad, men det blir jag även av Joe Labero och inte sitter jag och kollar på hans trick om och om igen. Förr hade hans låtar en mer melodiskt intressant karaktär medan de nu mer domineras av halsbrytande tricks, udda tonväxlingar och saker som är alltför udda eller komplicerade för att kunna lägga på minnet. En dubbel-DVD med detta material känns ganska mastigt, även om det finns trevliga avbrott som snygga "Tenders Surrender" och den funkiga "Fire Wall". Andra låtar som förtjänar att nämnas är "Freak Show Excess" med sin fräcka gitarr-trumduell. Han har ett riktigt tungt och tight band bakom sig med de gamla trotjänarna Jeremy Colson på trummor och Dave Weiner på gitarr samt Alex Depue på keyboard och violin, Anne Marie Calhoun, violinist/keyboardist som tidigare spelat med Jethro Tull, samt basisten Bryan Beller. Även Dave Weiner får faktiskt skina lite på egen hand i sololåten "The Crying Machine". Han är en helt enastående gitarrist, men tyvärr tog Steve Vai all karisman med sig ut i kulissen när han lämnade scen under låten. Han lämnade dock lite karisma kvar när han lät Calhoun och Depue violinduellera i "Apples In Paradise", även om jag dock inte kan påstå att en violinduell är det mest upphetsande man vare sig kan titta eller lyssna på. En annan duell av lite mer udda slag är när Steve duellerar med en Jeremy Colson som kommer ut på scen iklädd ett portabelt trumset med dödskallar och ljusslangar. Dock kändes själva förspelet roligare än samkvämet. Det efterföljande trumsolot med tidigare nämnda helvetesmaskin var mer irriterande än kul. Den andra DVDn är faktiskt betydligt roligare där vi hittar hans mer rockande stycken, som den ypperliga "Juice" och "The Audience Is Listening" samt den snygga nationalsångsaktiga "Liberty". Det lär nog bli del två jag kommer återvända till medan jag är rädd att DVD 1 kommer förbli osliten i fodralet.