Tribuzy " Execution - Live Reunion (7)

Band: Tribuzy
Titel: Execution - Live Reunion
År: 2007
Bolag: Locomotive

En gissning är att inte överdrivet många i vårt avlånga land är bekanta med den skicklige brasilianske vokalisten och låtkompositören Renato Tribuzy och hans projekt/band TRIBUZY. Brasilianarens karriär startade på allvar omkring 1997 i gruppen TOTHEN; en power metal-konstellation i stil med landsbröderna i ANGRA. Efter ett antal år i bandet valde han slutligen att hoppa av tåget i syfte att satsa ännu hårdare på sin egen karriär. Resultat av denna kraftansträngning kom att bli TRIBUZYs debutalbum "Execution"; en studioplatta som inte bara innehåller mycket starka power/heavy metal-låtar, utan även en minst sagt imponerande gästartistuppsättning bestående av Bruce Dickinson (IRON MAIDEN), Michael Kiske (ex-HELLOWEEN), Roland Garpow (MASTERPLAN, ex-HELLOWEEN), Ralf Scheepers (PRIMAL FEAR, ex-GAMMA RAY), Mat Sinner (PRIMAL FEAR, SINNER), Roy Z (TRIBE OF GYPSIES men är även känd för arbete med megastjärnor som METALLICA, JUDAS PRIEST, Bruce Dickinson, etc.) och Kiko Loureiro (ANGRA). Snacka om dreamteam!

I november 2005 lyckades dessutom herr Tribuzy med konststycket att på nytt samla hela glada gänget (utom Michael Kiske) för ett antal liveframträdande i Brasilien och det är material från dessa spelningar som kommit att bli DVDn "Execution - Live Reunion". Och det är helt klart ett framträdande du inte lär ångra att du ägnat en timme och en kvart åt i favoritsoffan. Efter att ha blåst av tre låtar med "endast" ordinarie bandet börjar nämligen ovan nämnda kändisar avlösa varandra på scen. Avslutningen med självaste Bruce Dickinson sjungandes "Tears of the Dragon" (från hans debutsoloalbum "Tattooed Millionaire") och duetten med Tribuzy i "Beast in the Light" hör till de absoluta höjdpunkterna, även om jag är relativt besviken på att inte Bruce showar lika mycket som han gör när han frontar IRON MAIDEN. Men, men, man kan inte få allt.

Det är också en fröjd att avnjuta hur enormt snyggt och tonsäkert Renato sjunger och referenserna till herr Dickinson går inte obemärkta förbi, och då syftar jag inte enbart på det vokala planet. Nej, även hans hållning och kroppsspråk på scen påminner en hel del om järnjungfrusångaren för si så där 15-20 år sedan. Mellansnack är dock Renato inte lika vass på - där ligger han i lä. Vad övriga TRIBUZY-medlemmar ambelangar sköter de sina uppdrag klanderfritt. När så metalensemblen mottagit publikens avslutande ovationer, tackat för sig och klivit av scen, har samtliga spår från "Execution"-CD avverkats samt redan nämnda "Tears of the Dragon"; totalt tolv låtar inklusive intro.

Ljudet är nästintill klockrent (finns givetvis avkodat både i Dolby Digital 2.0 och 5.1) och rent produktionsmässigt är det fullt acceptabelt. Det enda av negativ art att anmärka på skulle väl vara den relativt korta speltiden. Själva konserten klockar in på endast dryga timmen, och man drunknar inte precis i extramaterial vilket består av ett 22 minuter långt intervjuinslag med de inblandade samt ett bildgalleri. Men som sagt, liveframträdandet är både underhållande och välgenomförd, och det är trots allt viktigast.