Helloween - The Legacy World Tour 2005/2006 - Live On 3 Continents (7)

Band: Helloween
Titel: The Legacy World Tour 2005/2006 - Live On 3 Continents
År: 2007
Bolag: SPV

Vad kan man ställa för krav och förvänta sig av en DVD från ett band som varit i svängen i cirka två och ett halvt decennium och som dessutom kan stoltsera med att ha format en hel genre? Naturligtvis professionalism ut till fingertopparna vilket vi också i det närmsta bjuds när första skivan spinner runt i DVD-spelaren. Här dväljs nämligen en nästan två timmar lång livekonsert - i huvudsak inspelad i San Paulo, Brasilien - som både produktions-, låtmaterial- och underhållsmässigt är i toppklass. Jag skall erkänna att en del orosmoln hade hopats på min HELLOWEEN-himmel inför denna show då jag minns ett ganska lamt uppträdande på Sweden Rock Festival för ett x antal år sedan under pumpornas "Dark Ride"-era. Men farhågorna infriades tack och lov inte. Den markanta skillnaden kan ju delvis bero på att tyskarna av naturliga skäl ger lite extra med en uppsjö filmkameror i nyllet men i grunden handlar det nog om att stämningen numera faktiskt är på topp och spelglädjen likaså.

Vad gäller val av låtrepertoar finns det förmodligen lika många åsikter som personer som tycker till, men för egen del klagar jag inte. Att två av bandets fyra "Keeper"-relaterade mastodontspår finns inkluderad i set'et och att man dessutom bjuds klassiker som "Eagle Fly Free", "A Tale That Wasn't Right", "Future World", "I Want Out" och "Dr. Stein" i kombination med mer sentida skapelser som exempelvis "If I Could Fly" och "Power" räcker långt för mig. Ljudet är i det närmsta kristallklart och kameraarbetet och klippning är på en fullt godkänd nivå. Stundtals skjuts korta svartvita sekvenser in och då och då klipps flera bildrutor in samtidigt a la TV-serien "24". Helhetsintrycket blir mycket övertygande.

Så över till den välfyllda extramaterialsskivan. Med nästan två och en halv timme speltid kan man knappast klaga på att det snålats. Dock är utbudet av något skiftande kvalitet. De professionella videorna till "Mrs. God" och vackra "Light the Universe" är en fröjd att avnjuta, likaså liveupptagningarna av de två "Keeper"-låtarna som inte framförs på San Paulo-spelningen ("Occasion Avenue" och "Halloween"). Den trekvart långa intervjusessionen - där samtliga medlemmar lättar på sina hjärtan - är stundtals riktigt intressant och stundtals raka motsatsen. Vad som däremot aldrig blir intresseväckande - eller vidare sevärt - är den menlösa roadmovie som är inkluderad. Att titta på gruppen och dess turnésällskap fåna sig inför kameran eller förbereda sig inför ett uppträdande lyckas aldrig bli begeistrande. Men DVD-utgåvan som helhet är sannerligen en gedigen godbit med massvis av ögon- och örongodis för fansen av frossa i.