TNT - Live in Madrid (7)

Band: TNT
Titel: Live In Madrid
Bolag: Frontiers

Recensent: Janne Stark

När jag såg TNT på Sweden Rock 2004 slogs jag av hur bra de lät. Suveränt ljud, Tony sjöng bättre än någonsin och Ronnie lirade som förr i tiden. Visst, de hade lagom stora pålagda körer (vilka är om möjligt ännu mer uppenbara på DVD:n), men det kan jag faktiskt stå ut med. Det var en högst lovande upplevelse som jag faktiskt såg fram emot att se på DVD. Frågan var ju om man lyckats fånga magin i digitalformat. Förutom att Ronnie fick en fis på tvären i hjärnan någonstans halvvägs och gör en lagom udda instrumentallåt där han jojkar och joddlar som en brunstig älg, lyckas de oerhört bra. Tony sjunger riktigt suveränt och jag har inga större klagomål på låtvalet. Låt vara att jag hellre hade hört "Everyone's A Star" än Ronnies egotripp. Som bonus finns i och för sig faktiskt ett klipp av denna låt från just Sweden Rock 2004. Kan dock tycka det är lite udda att man valt att spela in DVD:n på ett så pass litet ställe att de knappt kan röra sig ur fläcken. Sedan vet jag inte om man ska skratta eller gråta när man ser Ronnies uppenbarelse på scen. Denna gummiansiktesbeklädda hippieaktiga figur som studsar omkring som en gummiboll på steroider. Han spelar i alla fall som ett monster och hans högst personliga wahwah-beklädda sound är något jag är smått förälskad i. De bränner av ett gäng klassiska låtar som "Seven Seas", "10 000 Lovers", "Caught Between The Tigers", "Listen To Your Heart", "She Needs Me", och "Intuition", men hade väl kanske kunnat utelämna saker som "Black Butterfly" och "My Religion", vilket även gör det uppenbart att TNT faktiskt skrev bättre musik förr i tiden. Dock en klart köpvärd video för er som vill ha en bra TNT-konsert förevigad.