Obituary - Frozen Alive (7)

Band: Obituary
Titel: Frozen Alive
Bolag: Metal Mind Productions

Efter att år 2005 släppt en av sina bättre plattor i form av "Frozen in Time" efter ett kolossalt långt uppehåll, kändes det nog uppenbart för OBITUARY att komplettera katalogen med en DVD. DVD, som format, är framtiden (i alla fall något år till tills Blue Ray eller HDDVD tar över) men tyvärr något som många band missbrukar genom att släppa två och en halv livespelning alt. dokumentärfilm om året. Men i fallet OBITUARY vore det skam på torra land om inte bandets otroliga musik förevigats i livesammanhang, innan en av de långt ifrån nyfödda medlemmarna åker på en stroke eller vill satsa all sin tid på kidsen och tanten. Det är nämligen huvudsakligen samma medlemmar idag som på debuten, "Slowly We Rot", från 1989 - vilket i sig är lika fantastiskt som Uffe Larssons viktminskning.

Livespelningen är inspelad i Polens huvudstad den 24:e augusti förra året under bandets europaturné. 23 låtar förevigades och ingen OBITUARY-fantast kan gnälla på setlisten. "Internal Bleeding", "'Til Death" och titelspåret från debuten levereras klanderfritt, men även klassiker som "Turned Inside Out", "Slow Death" och ett antal hits från "Frozen in Time", såsom "On the Floor", "Insane" och "Lockjaw" levereras med en otrolig kraft och med ett sådant engagemang att ordet "gubbjävel" börjar sina i mitt vokabulär. Ljudet är klockrent och kamera -männen/-kvinnorna jobbar uppenbarligen inte på Karlstads lokala tv-kanal. Det är fullständigt icke-pråligt och o-flashigt, bandets egna karisma räcker gott och väl. Det finns nämligen inget behov för konfetti, påsksmällare eller nakna manskroppar på scenen när "Solid State", från den kriminellt underskattade plattan "World Demise", framförs på volym 10. 100% death metal för stålarna, helt enkelt.

När det kommer till frågan om bonusmaterial blir det tyvärr lite tråkigare. Intervjuerna som medföljer genomförs inte av Polens motsvarighet till Stina Dabrowskij. Snubben i fråga har istället valt ut ett antal frågor där bandmedlemmarna (två i taget) får svara så gott de kan, vilket de gör utförligt och länge. Detta leder ändå till att stämningen blir stel och påklistrad och på tok för konventionell för att man som tittare ska kunna engagera sig eller hålla intresset uppe. Utöver intervjuerna så får man se lite backstagetrams med ölkaggar och grimaser. Ganska underhållande, förvisso, men ingen "Some Kind of Monster" direkt. 'Behind the scenes' från videoinspelningen av "Insane" är heller inget att hänga högst i granen, men fungerar som ett litet tillägg till helheten (givetvis ingår resultatet av inspelningen).

Ändå är "Frozen Alive" ett måste för alla death metal-fans. En kanonspelning av rang med en av metalscenens mest älskade styggelser, som definitivt är värd dina stålar.