Dissection - Rebirth of Dissection (6)

Band: Dissection
Titel: Rebirth of Dissection
Bolag: Escapi Music

Recensent: Jonn Jeppsson

Det känns märkligt att recensera en dvd titulerad "The Rebirth of Dissection" nu när frontfiguren Jon Nödtveidt inte finns bland oss längre. Visste han redan här " under den första konserten DISSECTION gjorde efter att han frigivits från fängelset " att slutet var närmare än någon kunde ana? Eller var självmordet i sann MAYHEM-Pelle-anda ett senare infall? Vilket av alternativen som stämmer betyder rätt mycket för hur jag ska uppfatta den här konserten;; är det en verklig återfödelse och början på något som borde ha blivit mycket större än det blev, eller är det bara en skickligt genomförd charad? Jag tror (och hoppas) på det senare.

Jag skulle egentligen vilja skriva något raljerande om vad jag tycker om att kolla på konsertupptagningar hemma framför tv:n (eller oftare i datorn), men det känns bäst att låta bli. "The Rebirth of Dissection" är rimligen den sista professionellt filmade konserten med bandet och känns som en bra och värdig gravskrift för ett av tidernas grymmaste black metal-gäng. Eftersom konserten inte är helt färsk hade inte halvtaskiga "Reinkaos" hunnit ta någon större plats i Nödtveidts medvetande eller i låtlistan, vilket jag tackar för. Förutom "Maha Kali" " som är helt okej " är det uteslutande klassiskt material som luftas. Hela "Storm of the Light's Bane" avverkas, samt favoriterna från "The Somberlain": "Frozen", "Heaven's Damnation", "In the Cold Winds of Nowhere", "The Somberlain" och "A Land Forlorn". Kort och gott: black/death metal-perfektion, dessutom med utmärkt ljud- och bildkvalitet.

Bonusmaterial? En 25 minuter lång intervju med en Jon som pratar luddigt om bandets historia och framtid, utan att det någonsin hettar till det minsta. Fast vad hade jag väntat mig? Obekväma frågor " vilket ofrånkomligen skulle behövas i det här fallet " hamnar ytterst sällan på den här sortens produkter. Och nu är det för sent för att ställa dem. Musikvideon till "Starless Aeon" ser ut som metalvideos brukar göra: musikerna filmas ur de gamla vanliga vinklarna och ingenting särskilt spännande händer. Kanske är mimandet ovanligt välsynkat, annars finns det ingenting positivt att säga. Som helhet borde dock "The Rebirth of Dissection" göra fansen nöjda, men själv hedrar jag hellre Nödtveidts minne genom att fortsätta spela "Storm of the Light's Bane" om och om igen, precis som alltid.