Nightwish - End of an Era (9)

Band: Nightwish
Titel: End of an Era
Bolag: Spinefarm

21 oktober förra året gjorde NIGHTWISH sin sista spelning tillsammans med sångerskan Tarja Turunen. Framträdandet skedde hemma i Finland, närmare bestämt i Hartwall Arena i Helsingfors. Att detta skulle bli Tarjas sista konsert med NIGHTWISH visste alla i bandet, utom Tarja själv. Hon fick sparken, via ett brev, strax efter spelningen. "End of an Era" är alltså en ytterst passande titel på denna DVD.

Jag har egentligen inget speciellt favoritband, men om jag under pistolhot var tvungen att nämna ETT band i hela världen skulle det nog bli NIGHTWISH. Keyboardisten Tuomas Holopainens musik i kombination med Tarjas fantastiska röst är, för det mesta, ren och skär magi. Det är faktiskt lite känslosamt att titta på "End of an Era". Dels för att musiken i sig ibland är rörande vacker, men framför allt för att man vet att det här är slutet på något positivt. Man kanske inte hade tänkt på det annars, men nu när man själv har facit i hand tycker man sig ana en känslostorm även inne i Tuomas Holopainen. Det känns som att han frågar sig om han/de verkligen gör rätt som sätter punkt för något som har varit och är så lyckat. Jag antar dock att det var ett beslut som växt fram under en längre tid och om allt man läst om Tarjas divalater stämmer, så var nog beslutet oundvikligt för att NIGHTWISH överhuvudtaget ska kunna leva vidare.

Låtarna på "End of an Era" är till största delen hämtade från "Century Child" (2002) och självklart senaste plattan "Once" (2004). Min egen favorit "Oceanborn" (1998) är helt utelämnad medan den nästan lika grymma "Wishmaster" (2000) endast representeras av två låtar. Det skulle därför kanske vara naturligt att kritisera låtvalet, men dels så känner jag att om jag vill ha äldre låtar är det bara att plocka fram bandets första DVD "From Wishes to Eternity" (2002) och dels så tycker jag att många av de nyare låtarna höjer sig i liveformat. "Ever Dream" är så jävla bra att jag knappt vet var jag ska ta vägen och en på skiva lite småtrög låt som "Ghost Love Score" får en helt ny dimension live. Mäktigt värre! Som vanligt hade man väl velat byta ut någon låt här och där och den överskattade "Wish I Had an Angel" känns inte riktigt som en värdig avslutning, men på det stora hela finns det inte så mycket att klaga på när det gäller denna DVD.

Ljud och bild håller absolut toppklass, filmandet lika så. Bandets framträdande är också klanderfritt. Jag kommer verkligen att sakna Tarja. Hon är inte bara en fantastisk sångerska utan även en stor scenpersonlighet (att hon sedan även är vacker att titta på är ju inget minus"). I övrigt kan det vara värt att nämna att NIGHTWISH kvällen till ära har med sig indianen John Two-Hawks på scen. Han framför dels egna låten "Stone People" och sedan medverkar han även på "Creek Mary's Blood" precis som han gör på "Once".

Extramaterialet utgörs av en 55 min lång dokumentär som är filmad under bandets sista veckor fram till spelningen i Hartwall Arena. Vi får följa bandets "glamorösa" turnéliv: presskonferenser, intervjuer, backstage, flygplan, flygplatser, hotell, hysteriska fans osv. Även ett fotogalleri är inkluderat, men det känns ganska överflödigt. Varför ska man titta på foton från spelningen när man har tillgång till rörliga bilder?

I skrivande stund har NIGHTWISH ett nytt album färdigskrivet, men de har ännu inte funnit någon ny sångerska. Det blir nu till att hålla tummarna för att allting löser sig på ett bra sätt. "End of an Era" visar dock att man inte ersätter Tarja hur som helst. I'll miss you!