Candlemass - The Curse of Candlemass (8)

Band: Candlemass
Titel: The Curse of Candlemass
Bolag: Escapi

Recensent: Magnus Gustafsson

För tre år sedan kom "Documents of Doom" som sammanfattade CANDLEMASS återförening och spelning på Sweden Rock Festival samma år samt bjöd på en del tillbakablickar från det glada 80-talet. Lägg därtill en konsertupptagning från Fryshuset 1990.

Nu är det dags igen för en fullmatad DVD där vi på den första skivan återvänder till Fryshuset 2003, tretton år senare, men nu i lokalen som kallas Klubben. Det är en utsökt filmad spelning där närheten till bandet och publiken verkligen känns och med ett blytungt ljud i maffig Dolby 5.1-mixning som flera gånger orsakar rysningar av välbehag. Förutom givna klassiker som "At The Gallows End" och "Demons Gate" så bjuds det också på mer oväntade pärlor som "In To The Unfathomed Tower" och "A Cry From The Crypt". Det är knäckande bra! Först tyckte jag att det verkade onödigt att släppa en spelning från 2003 när jag hade hoppats på någonting nyare men nu måste jag tillstå att detta är på gränsen till oumbärligt.

Den andra skivan är däremot inte lika oumbärlig. Den innehåller ett antal filmupptagningar gjorda under gruppens tidigare år i slutet på 80- och början på 90-talet. Kvaliteten varierar och är ofta ganska dålig. Visst har det kuriöst värde men man klarar sig också ganska bra utan det. Här finner man också den 55 minuter långa intervjun med Leif Edlig, Mats "Mappe" Björkman och Messiah Marcolin gjord av en av Sveriges mest meriterade hårdrocksjournalister, Martin Carlsson. Det är ett ganska tillrättalagt historieberättande om bandets karriär och nuvarande status. Inget nytt framkommer och man får väl ingen direkt klarhet i hur konflikterna i bandet hanterats då och nu. Det hela slutar med ett stort kramkalas där alla är kompisar. Vilket är bra naturligtvis men samtidigt så vill jag veta mer. Särskilt eftersom jag vet att Martin Carlsson är mannen som kan få vilken rockstjärna som helst att berätta om allt möjligt. Så betyget på denna DVD baseras främst på paketets första skiva som är den stora behållningen.