Blind Guardian - Imaginations Through the Looking Glass (8)

Band: Blind Guardian
Titel: Imaginations Through the Looking Glass
Bolag: Virgin

Efter sju studioalbum kan det vara motiverat att släppa en live-DVD. BLIND GUARDIAN spelade in denna DVD på sin egen BLIND GUARDIAN Open Air-festival i tyska Coburg (nära den tjeckiska gränsen) där de headlinade två kvällar i rad med två helt olika setlists. Dessa båda spelningar har nu klippts ihop till 140 minuter (20 låtar) högklassig underhållning.

Som vanligt när det gäller konserter saknar man några personliga favoriter. I mitt fall gäller det främst "Journey Through The Dark" och gamla "Guardian Of The Blind", men i övrigt finns det inte mycket att klaga på. Mästerverket "Imaginations From The Other Side" (1995) är representerad av hela åtta av skivans nio låtar (bara "Born In A Mourning Hall" saknas), vilket känns helt rätt. Den är i mina öron tyskarnas hittills starkaste kort. Debutskivan "Battalions Of Fear" (1988) utelämnas helt ("Majesty" är dock med på bonus-DVD:n). Från övriga skivor är låtmaterialet jämnt fördelat. Det kan kanske tyckas lite överraskande att bandet endast har hämtat två låtar från den senaste skivan "A Night At The Opera" (2002), men mig gör det inget. De äldre mer raka låtarna fungerar bättre live än vad låtarna från den i mitt tycke något överproducerade "A Night At The Opera" gör.

Förpackningen är läcker, både bild och ljud håller hög klass och när det gäller klippningen finns det inte heller mycket att anmärka på. Allting känns väldigt professionellt och genomarbetat. Det bästa med denna live-DVD är kanske ändå publiken. BLIND GUARDIAN måste ha bland världens mest hängivna fans. De verkar kunna varenda textrad och i låtar som "Valhalla" och balladen "The Bard´s Song (In The Forest") framkallar allsången gåshud. Mäktigt var ordet! Det sämsta med denna produkt är faktiskt medlemmarna själva. Det som ligger i vägen för ett ännu högre betyg är att jag tycker att de ibland kunde bjuda lite mer på sig själva och röja lite mer. Det ser något stelt ut ibland.

Medföljer gör också en 100 minuters bonus-DVD. Denna innehåller en intervju med bandet, ett gäng backstageklipp, en "The Making Of" samt fyra bonuslåtar inspelade i Stuttgart och på Wacken Open Air 2002.

Om du redan är ett frälst BLIND GUARDIAN-fan finns det ingen som helst anledning att tveka. Det är bara att köpa. Annars kan "Imaginations Through the Looking Glass" fungera som en utmärkt introduktion till detta, åtminstone för det mesta, lysande band.