In Flames - Used and Abused...In Live We Trust (8)

Band: In Flames
Titel: Used and Abused "In Live We Trust

Recensent: Magnus Gustafsson

- I have always wanted to say these words from this stage...Scream for me Hammersmith!
Det är lätt att förstå Anders Fridéns upprymdhet. 2004 måste ändå betecknas som ett av IN FLAMES bästa år någonsin med en mycket bra platta i ryggen, världsturnéer och försäljningsframgångar. Och en hit med videon "Touch of Red" på ZTV. Bara en sådan sak. Och det verkar inte vara slut än. När detta skrivs så är bandet på turné med Ozzfest runt USA.

Så i väntan på den nya skivan som redan är färdiginspelad så släpps nu en saftig dubbelmacka till dvd. Sprängfylld med godis både för den mest inbitne IN FLAMES-lyssnaren och även för oss andra. Upplägget är föredömligt lättnavigerat och rätt fördelat. På disk ett hittar du två konserter. Den ena från Sticky Fingers i Göteborg förra hösten där In Flames på hemmaplan ger en intensiv och totalt förödande bra konsert på en minimal scen. Ljudet är fläckfritt och det är fullt ställ redan från början. Utsökt filmat med kameror till och med i publiken ger en känsla av extrem närhet även på en tv-skärm.

Den andra konserten är från klassisk mark i Storbritannien. Hammersmith Odeon i London har varit en legendarisk spelplats för såväl IRON MAIDEN som MOTÖRHEAD. Och det var som sagt här Anders Fridén gjorde som Bruce Dickinson och bad publiken skrika med honom. Och som de skriker! Även här går energin rakt ut genom skärmen och in i ditt vardagsrum. Vi får även en cover serverad i form av PANTERAs "Fuckin Hostile" för att hedra den då nyligen mördade Dimebag Darell. Behöver jag säga att publikens gensvar i refrängens avslutning är öronbedövande även på dvd?

Disk två innehåller ett gäng videos som gjordes på senaste studiosläppet "Soundtrack To Your Escape". Mycket bra service för inbitna fans att samla dessa så här. Dessutom får vi oss några klipp från diverse soundchecks innan spelningar och lite annat godis. Huvudnumret på skiva två är dock det som kallas "JesterTV" som helt enkelt är ett 50 minuter långt reportage gjort med bandet på olika platser i världen. Lagom inställsamt och underhållande.

På det hela taget ett lysande exempel på vad man kan göra med dvd-formatet. Här finns allt man kan begära av en musik-dvd. Live blandat med videos blandat med intervjuer och annat. IN FLAMES första digitala visuella eskapad får med beröm godkänt. Ett lyxåk!