Axenstar - Aftermath (6)

Band: Axenstar
Titel: Aftermath
Bolag: Ice Warrior Records
Betyg: 6/10

“Aftermath” är svenska powermetallarna AXENSTARs femte album och det första på fem år. Skiva nr. 2, 3 och 4 fick alla 7/10 av mig här på Metalcentral. AXENSTAR är alltså ett band som jag haft ett ganska gott öga till, även om de är långt ifrån något favoritband. Gruppens starka sida har varit att de haft lättsmälta låtar med bra driv. Dessutom gör sångaren Magnus Winterwilds tämligen säregna röst att bandets sound känns ganska eget och sticker ut något från mängden, vilket jag också sett som ett plus. AXENSTARs problem har varit dålig variation på låtarna och att de riktigt minnesvärda låtarna/refrängerna varit alltför fåtaliga.

Hur låter då AXENSTAR anno 2011? Under de fem åren sedan föregångaren “The Final Requiem” har det uppenbarligen inte hänt så mycket, då det på gott och ont låter precis som vanligt. Mest ont tror jag. Även om “Aftermath” är en stabil och bra skiva, så är det inte utan att man känner en viss besvikelse över att det liksom inte sker någon nämnvärd utveckling. På de första skivorna hörde jag ett lovande band som jag både trodde och hoppades hade potential att bli riktigt bra. Det är mycket möjligt att “Aftermath” egentligen inte är en sämre inkörsport till AXENSTAR än de äldre plattorna, men att betyget nu blir ett snäpp sämre än brukligt får ses i ljuset av att jag tycker man kan kräva lite mer av ett band som släpper sitt femte album.

Det är en sak att köra vidare på ett vinnande koncept. AXENSTARs koncept är dock bara bra, inte bäst. Ska bandet någon gång kunna ta ett kliv till får man nog söka lite nya vägar.  Inom området melodiös metal finns det många andra band som gör grejen bättre och därmed ligger före i kön.