Wolf - Legions of Bastards (7)

Band: Wolf
Titel: Legions of Bastards
Bolag: Century Media

Hör du till dem som aldrig får nog av musik som ljuder av JUDAS PRIEST och IRON MAIDEN anno 1980 till 1985 - och gärna klämmer in MERCYFUL FATE och ACCEPT mellan varven? Ja, då har du säkerligen någon platta av och med svenska WOLF i din ägo. Om inte, bör du införskaffa. Med välsmorda plattor som bland annat ”Evil Star” (2004), ”The Black Flame” (2006) och ”Ravenous” (2009) i ryggsäcken har bandet tillförskansat sig ansenlig respekt inom metallvärlden. Albumen fullständigt överöser lyssnaren med metal-klyschor från det tidiga 80-talet, men trots att grunden vilar på en massa retro-attribut, så lyckas ändå WOLF sticka ut ur sitt gebit tack vare sina många gånger sinnrikt utformade låtar och osminkade äkthet.

Att kvartetten fortsätter på sin bana trogen i och med nya ”Legions of Bastards” är lika självklart som snapsen på midsommar. Okonstlat, hungrigt och energirikt levereras elva nya ylanden från vargen vars käftar lätt biter sig fast. Om jag skall vara något kritisk så duggar inte de klockrena dängorna riktigt lika tätt som på sina föregångare och i mina öron har låtkvaliteten överlag sjunkit något. Den halvtaskiga ”Absinthe” och den något triviala ”Hope to Die” är  exempel där WOLF inte lyckas. Men skivans tillkortakommanden glöms snabbt bort när låtar som öppningsexplosionen ”Vicious Companions”,  headbanging-vänliga ”Skull Crusher” (med sin JUDAS PRIEST/ACCEPT-hybrid till refräng) och den något MERCYFUL FATE-ekande ”Full Moon Possession” visar vad det välskulpterade heavy metal-skåpet skall stå. Allra briljantast är dock ”Jekyll & Hyde” men sin grymt starka och nära nog lidelsefulla refräng.

”Legions of Bastards” är en ärlig release helt utan överdrivna märkvärdigheter - bara puristiskt heavy metal att huvudskaka och dricka öl till. Ett extra plus i kanten för att gruppen håller fast vid sin utstickande omslagsestetik skapad av Thomas Holm – kanske mest känd som mannen bakom MERCYFUL FATEs ”Melissa” och ”Don't Break the Oath”-omslag.