Sarea - Alive (7)

Band: Sarea
Titel: Alive
Bolag: Supernova Records

Recensent: Fredrik Sandberg

– "Alive" skrevs och producerades med målet att skapa en kaxig debutskiva med stor hitpotential. Vi valde avsiktligt att skala bort onödigt krångliga element från låtarna. Mottot 'rakt på sak' är ganska talande för hela skivan.

Orden är SAREAs egna, yttrade av gitarristen Johan Axelsson, och summerar väl egentligen det hela ganska bra. Det Norrköpings-bördiga bandet levererar melodisk dödsmetall med fästande sångmelodier i centrum, och även om det faktiskt till och med förekommer ett par blastbeats på skivan är det radiorefrängerna som dominerar stort. Var det hitpotential bandet ville uppnå kan de med gott samvete high five:a varandra, för majoriteten av låtarna har sångslingor man (frivilligt eller ej) kommer på sig själv med att nynna på redan efter en eller två genomlyssningar.

Det jag är beredd att hålla emot bandet är det faktum att konceptet vrids ur så bokstavligen till sista droppen. Faktum är att i nästan varenda ett av skivans elva spår har exakt samma uppbyggnad, med snyggt och drivet dödsmetallriffande och growl fram till refrängen, där hitmaskinen vrids upp till full effekt. Bristen på variation i det avseende får det hela att kännas en smula förutsägbart och minst sagt utstuderat. Kunde inte östgötarna ha vänt på turordningen i någon mer låt och låta en rensjungen vers följas av en aggressivt growlad refräng, alternativt faktiskt låta en hel låt vara antingen eller?

Nåväl, med uppenbara hits som "Borderline" (vilken refräng!), "Godeater", "Sh(e)vil" och "Brainwash Divine" klarar sig SAREA långt ändå. Jag gissar att de mer metalliska elementen kan tilltala de som gillar IN FLAMES eller DARK TRANQUILLITY, men tror ändå att det är fans av akter likt SONIC SYNDICATE eller DEAD BY APRIL som i högst utsträckning kommer att ta Norrköpingsborna till sina hjärtan. För egen del? Tja, jag gillar det egentligen mer än mitt pretentiösa ego vill erkänna...