Last Autumn’s Dream - Yes (7)

Band: Last Autumn’s Dream
Titel: Yes
Bolag: GMR

Recensent: Janne Stark

Marcel Jacob (TALISMAN, RISING FORCE, etc) var en betydande del av detta melodiska band och honom hedrade man på förra plattan med den inledande ”Heaven & Earth A Requiem To Marcel Jacob”. En fin tanke till en briljant musiker. LAST AUTUMN’s DREAM är ett av de AOR-band som lite slunkit förbi mig. Jag har visserligen de flesta av bandets plattor, men de har liksom inte riktigt fastnat. Kvalitén är hög, musikerna är suveräna och låtmaterialet är välskrivet, men det sticker inte direkt ut. Jag skulle kunna drista mig att säga att de är lite väl slätstrukna för min smak. På förra plattan hade dock vässat till paketet en aning i sina stunder. På nya ”Yes” följer mer i samma skola och ironiskt nog hade inledande ”I’ve Fallen Into You” likaväl kunnat höra hemma på TALISMANs debutplatta. Mikael Erlandsson är en suverän sångare, perfekt för denna typ av AOR och hade han inte haft det lilla extra raspet i sin röst hade det nog låtit ännu snällare. Jag ska dock säga att låtar som ”The Sound Of A Heartbreak”, ”Another Night” och ”Alive” blir väl insmickrande för min smak. Det är lite samma fälla som även BAD HABIT och ALIEN ofta faller i när de skriver lättåtkomlig AOR och det blir det farligt nära melodifestivalen. ”If I could Change The World” är visserligen även den en snäll sak, men här låter de istället mer åt CHEAP TRICK vilket jag gillar. Det blir visserligen poppigt, men inte så inställsamt. I övrigt gillar jag låtar som det tidigare nämnda inledande spåret, ”In This Thing Too Deep”, ”Still Standing Where Ya Left Me” och ”Fool’s Game”. Säkerligen en pärla för AOR-fans, men aningen för snäll för mig.