Stratovarius - Elysium (5)

Band: Stratovarius
Titel: Elysium
Bolag: Ear Music
Betyg: 5/10

Recensent: Johan Engström

Det började ju så bra; ”Polaris” (2009), bandets första album utan gitarristen Timo Tolkki som tidigare skrivit 90% av bandets material. Ett album över förväntan där de starkaste låtarna komponerats av bandets basist Lauri Porra, som även albumdebuterade för STRATOVARIUS. En annan som gjorde debut var nye gitarristen Matias Kupiainen, som tillsammans med bandets sångare Timo Kotipelto nu skrivit merparten av de spår som utgör nya plattan ”Elysium”. Det börjar skapligt, öppnaren ”Darkest Hours” är en godkänd låt komponerad av herrar Kupiainen/Kotipelto. Men det fattas något. De där minnesvärda låtarna, med just de där speciella melodierna som tidigare mer eller mindre varit bandets signum finns inte där. ”The Game Never Ends”, ”Move The Mountain”, ”Event Horizon”, ”Elysium”, samt nämnda ”Darkest Hours” är förvisso godkända låtar, men så mycket mer än godkänt kommer man aldrig upp i. Plattans sista spår, ”Elysium” klockar dessutom in på över 18 minuter, vilket känns på tok för långt. Nej, mer än godkänt blir det inte den här gången och då är ändå betygsfemman en svag sådan. Jag förväntar mig helt enkelt mer från ett band som släppt skivor i över tjugo år. Avslutningsvis så hoppas jag även att man gör sig av med det mesiga gitarrljud som man använt sig av den här gången och gärna även skruvar upp det något till nästa gång så det inte ligger så mycket i bakgrunden.